Skyll inte på maten

Följande inlägg har inget med dagens kärnvapensnyheter att göra.

korea

DSC03049

Sist Kinga, Linda och jag sågs över middag blev det koreanskt. Jag älskar hela grejen med många olika sorters grönsaker, kött och chili. Och att vika in i små salladspaket.

Koreansk

Jag gillar Jessikas spenatnamul. Sist gjorde jag också en på skivade, lättkokta rädisor med sesamolja, lite risvinäger, salt och peppar. Favoriten är böngroddar, kokta i två minuter, dressade med sesamolja och salt. Hemmakimchi tat lång tid. Den färdiga kimchin som finns på Kinamarket är bra, men den är rätt dyr.

Istället kan man (tips från urbra kokboken) göra gurka med kimchigegga så här:

2 gurkor
2 tsk salt
1 msk koreanskt chilipulver
2 rivna vitlöksklyftor
1 dl hackad vårlök
1 msk strösocker
ett par droppar fisksås

Gör så här:

Skär gurkan i stavar. Jag gillar att ha kärnorna kvar så det blir lite sladdrigt. Salta och lägg i durkslag. Blanda allt annat och vänd ner gurkorna.

Det åt vi idag tillsammans med spenatnamul på pak choy, böngroddar, ägg och grillat sidfläsk.

DSC00003

Grillat sidfläsk med koreansk chilipasta

600 g magert, färskt sidfläsk utan ben
4 msk koreansk chilipasta
1 msk ljus soja
2 msk sesamolja
2 rivna vitlöksklyftor
2 hackade vårlökar
2 msk socker
salt
peppar

sesamfrön

Gör så här:

1. Sätt ugnen på grill 200 grader. Skär bort svålen från fläskt och skär i 1 cm tjocka skivor, ca 1 dm långa.

2. Rör ihop chiliblandningen. Vänd ner fläsket och lägg sedan ut det på en plåt. Grilla i mitten av ugnen, 15-20 minuter. Strö över sesamfrön.

DSC00009

Den här chilipastan måste du köpa. Måste, måste, måste.

10 svar till “Skyll inte på maten

  1. Kan vi inte göra om det där snart?

  2. Var köper man chilipastan?

  3. Bor du i Malmö? På kinamarket, hyllan mittemot bladkylen, högst upp till höger. Där finns också koreansk sojabönspasta.

    Finns säkert i bra asienaffärer i Stockholm också. I Göteborg finns den i den smala affären som ligger mittemot Nordstan.

  4. Malmö, så klart! Jag handlar då och då på kina market, men har nog lyckats missa just de koreanska chiliprodukterna.

  5. Man missar så mycket där. Det finns för mycket. De har en hel serie koreanska produkter som alla är jättebra, tycker jag. Chilipulver i jättepåsar och sesamolja bland annat. Och nudlar. Alla har liknanade design.

    Nu har de börjat ta kort också! Älskar kinamarket.

  6. Pingback: Strawberry daiquiris+kärleksbett+sjukt bra indiskt=finfin helg i Sthlm « pre-tequila

  7. Nu har jag köpt chilipastan, var urenkel att hitta tack var din skattletarkarta! Om man inte vill ha/det inte finns sidfläsk, vilket kött tror du passar i så fall?

  8. Fläskkarré borde vara det bästa substitutet, säger jag utan att egentligen ha blivit tillfrågad. Se bara till att den är ordentligt marmorerad.

  9. Stämmer med fläskkarré.

  10. Pingback: Lyckligt förslavad och matmanisk | pre-tequila

Lämna en kommentar