Paj utan pajskal (men med komplikationer)

Föga anade jag att hela mitt privatliv skulle vändas ut och in bara för att jag ville uppgradera min koko sabzi.

Den här persiska rätten brukar kallas omelett, men mitt intryck är att den mer liknar det göttigaste i en paj fast utan det som gör matpajer tråkiga, alltså själva pajskalet.

Huvudingrediensen är sabzi, det som svenskiranier logiskt ofta översätter till ”grönsaker”, sabz betyder grönt på persiska. Det är en blandning av örter, bladgrönsaker och purjolök som säljs torkad i stora förpackningar. Man kan även laga rätten på färska blad eller blanda. F som har lärt mig brukar blanda torkad sabzi med fryst bladspenat och det blir mycket saftigare och godare.

I dag kom jag på att det borde finnas fryst sabziblandning, så jag gick till Teheran Supermarket. Där utspelade sig följande.

Jag: ”Har ni fryst sabzi? Jag ska laga koko sabzi.”

Butiksägaren: ”Nej, bara torkad, därborta.”

Hennes kompis (som gör patogh, dvs hänger bakom disken i sin polares butik), till mig på persiska: ”Va, är du irani?”

Butiksägaren, på persiska: ”Nej det är hon inte.”

Kompisen: ”Varför kan hon koko sabzi då?”

Butiksägaren: ”Hon har en iransk pojkvän, du vet han med såhär breda axlar och massa bling.”

Kompisen (glädjestrålande) till mig, på svenska: ”Irani man mycket bra, ja?”

Jag (besvärad men artig): ”Mycket bra.”

Kompisen: ”Hur länge tillsammans?”

Jag (mäter med blicken avståndet till utgången): ”Typ ett år.”

Kompisen: ”Var är han nu?”

Jag: ”Eh, jag vet inte. Vi är inte tillsammans längre.”

Kompisen (in horror): ”VA? Inte bra man?”

Jag: ”Han är en jättebra man, men vi gjorde slut. Det är länge sen. Sånt kan faktiskt hända.”

Hon (personligt förolämpad): ”Irani man mycket bra! Varför inte tillsammans?”

Butiksägarens kompis har härmed befäst iraniernas position som Mellanösterns polacker. Människor med högt hår och sofistikerad musiksmak som föraktar grannfolken och aldrig backar för att undervisa kompletta främlingar i hur de ska leva sina liv. Förresten har de också mycket gemensamt när det gäller matkultur. Kanske inte när det gäller innehåll, men inställning. Och mängd.

Efter detta rasbiologiska utfall – så lagar du koko sabzi:

Blötlägg torkad sabziblandning i mjölk i en timme – jag har hittills gjort det i vatten men butiksägaren lyckades inflika ett tips om mjölken under kompisens förhör. 

Blötlägg zereshk i vatten. Det är små röda bär som också säljs torkade.

Tina fryst bladspenat. Senast jag lagade detta (har inte orkat i dag) använde jag i stället en blandning av mangold och sötbasilika som jag fick över i somras och fryste.

Stöt valnötter lätt i mortel, det ska vara kvar bitar upp till 1/2 cm.

Smörj en ugnsform som är så liten att innehållet blir några centimeter högt. 

Krama vätskan ur zereshkbären. Stek dem försiktigt på låg värme i smör med lite, lite saffran. Lägg dem i en stor skål.

Krama vätskan ur det gröna, lägg i samma skål.

Knäck ner ägg, men inte så många att det blir en äggsmet som det simmar runt lite grönt i, utan det ska vara en mörkgrön tjock smet som binds ihop av ägg.

Rör ner valnötterna och salta.

Bre ut i ugnsformen. Grädda i 175 graders ugn tills färdig, ca 20 minuter men det beror förstås på tjockleken. 

Detta är ett receptskal. Jag har inte angett mängder eftersom jag ser detta mer som en modell. Vill du ha ett riktigt recept, kolla här eller här eller hos vår nya kompis Jessika, som verkar haj på persiskt över huvud taget.

Mängd för zereshk och valnötter: de ska vara små smakexplosioner som dyker upp här och där, inte utgöra halva smeten. Men du kan strunta i båda.

Du kan också strunta i saffran. Du kan laga rätten på bara torkade blad. Du kan steka den i panna i stället för i ugnen, glöm i så fall inte vända. I en del recept är det med bakpulver för att få den fluffigare, men jag tycker inte det behövs. Gurkmeja ska man nog egentligen ha men det är inte jag så förtjust i. Vitlök ingår också i många recept. 

Gör som du vill, men ta ett råd: om någon frågar dig varför du kan sabzi, säg bara ”skit du i det” och dra.

12 responses to “Paj utan pajskal (men med komplikationer)

  1. Folk gör patogh på bussen också nuförtiden. Sitter i främsta sätet och pratar med chauffören.

  2. Du kom lindringt undan Kinga. Det kunde ha gått ”värre”, typ: dukunde ha fått förfrågningar att gå på en blinde date med butikägarens giftassugna son som bor snart är färdig tandläkare eller ännu värre/bättre den där kusinen i Iran som är skapt för en sån som du(??!?)…

  3. Jag fick en kommentar att jag fanimej inte fick kalla den omelett och varför försökte jag, en västerlänning!, alls på mig koko sabzi, va va va??

  4. Rouzbeh: vi skulle just komma in på den trevlige tandläkaren när jag tyvärr var tvungen att gå.
    Jessika: nu tycker jag du surar, så otrevlig var han väl inte?

  5. Sorry, lätt otrevlig då? 😉

  6. Saftigt och vackert grönt – jag älskar koko! Jag vill slå ett slag för färska eller frysta ingredienser. För mig är dill, spenat, koriander och det gröna på purjolök en favoritkombination.
    I mitt recept steker jag i stekpanna och de gröna ingredienserna kan man eg blanda hur man vill:
    http://exkursioner.wordpress.com/2008/11/24/kookoo-sabzi-persisk-frittata-med-farska-orter/

  7. Hallå alla, klicka Sofias länk ovan så kommer ni till en hel persisk temavecka på hennes blogg.
    Way to go!

  8. Nu sms:ar min koko sabzi-guru: ”När man lägger smeten i stekpanna måste man lägga på locket, annars blir den inte fluffig. Sen när man vänder på den ska locket av”.
    Då vet ni det.

  9. Hur blev det med torkade blad? Det med zereshkbär ska jag prova nästa gång.

  10. Den blev väldigt kompakt och lite torr med bara torkade blad, kanske delvis därför att jag även tog alldeles för mycket zereshk och valnötter. Och jag tyckte inte mjölken gjorde nån större skillnad.

  11. Pingback: Världens bästa och mesta sabzi « pre-tequila

Kommentera

