Strawberry daiquiris+kärleksbett+sjukt bra indiskt=finfin helg i Sthlm

Ett tips till er alla som har stress i kroppen, ideligen har sönder era bettskenor och räknar alla världens får tills klockan ringer: Ta tåget upp till Stockholm med Into the Wild soundtracket i öronen, prata inte med en jävel utan titta bara ut i fem och en halv timme.

Det hjälpte mig. I torsdags eftermiddag åkte jag. På fredagen vaknade jag 11.30. Utan öronproppar, på en tunn madrass. Så länge har jag nog inte sovit sedan studenten. Vilket är exakt tio år sedan.

Dagarna tillbringades med finfina vänner, vårutställning på Kungliga Konsthögskolan och mat, mat, mat. 

Det började inte bra. Jag hade en hel vecka tidigare ställt in mig på att äta på Arirang, vars ägare gjort kokboken ”Koreansk mat – kimchi, bulgogi och bibimbap” och som Maggie inspirerades av när hon bjöd på koreansk köttkväll

”Tyvärr, vi har stängt just den här lördagen. Du får återkomma en annan dag”, blev svaret på min fråga när jag skulle boka bord.

Istället gick vi till den kinesiska veggierestaurangen Lao Wai på Luntmakaregatan. Ni fattar att det inte var jag som valde stället. Jag hade längtat efter köttberg. 

Det var ok, men inte mer. Många av rätterna smakade likadant. Jag tog lite bilder, men ärligt talat hade det inte varit schysst att lägga upp den, det var inte min bästa matfotodag om man säger så.

Desto godare var det på den indiska restaurangen Shanti på Söder. 

DSC00428

Jag tog Palak gost, kyckling med bladspenat och koriander i tomat- och currysås. Kerstin tog någon sizlarrätt som fräste under hela middagen.

Maten var god, vällagad och man fick stora portioner, vilket var tur då vi nog var lite salongsberusade när vi kom dit.På fastande magar hade vi hällt i oss en massa strawberry daiquiris uppe på Gondolen, klassiska restaurangen vid Slussen.

Sjukt dyrt men samtidigt sjukt flott, och det passar mig och Kerstin. 

Pannkakor är bra på många vis. Det är en perfekt grej att göra när man vill visa exempelvis sin kärlek och tacksamhet.

Därför blev det pannkaksbrunch med fruktsallad och scramble eggs hemma hos Christine och Erik på söndagen som tack för deras gästfrihet.

”Och jag som tänkt gå ned och köpa en pizza till frukost. Det här blir ju ännu bättre”. Bakfull Erik blir glad över att se pannkakshögen.

brunch

Kommentera

