Veckans pausfågel: bulgogi

Det började egentligen med att jag inte ens ville titta på broccolin på torget. Jag har ätit den broccoli jag ska för den här vintern, men det var det enda som fanns som såg friskt ut.

Jo, två andra saker fanns: purjolök och päron. Lyckligtvis kan ju jag en rätt där just de två ingredienserna är centrala. 

bulgogi2

Maggie tycker inte man kan blogga andras recept. Det tycker jag. Det här är en av tre rätter jag brukar laga efter recept (de andra två är pannkakor och kåldolmar). Jag brukar inte ta så mycket lök som det står i receptet, det måste vara fel.

Det är egentligen hopplöst att receptlaga mat som man aldrig har ätit i sin rätta form. Det går liksom inte att ha någon uppfattning om huruvida man är rätt eller fel ute och vad man kan mixtra med utan att hamna helt off. Det här blir jättegott hur man än gör, men jag är väldigt nyfiken på hur det egentligen ska smaka.

Snart får jag nog veta. Det måste väl finnas sjyssta koreanska restaruanger i Tokyo?

Ta-da! Jag ska till Tokyo! 

varfonster

Såhär såg utsikten från mitt fönster ut när jag strimlade entrecote, skivade lök, rev päron och la alltihop att marinera med sesamolja. Klockan var ungefär åtta på morgonen och jag var på väg till jobbet. På slutet fick jag bråttom och hann inte avlägsna alla köttfragment som hamnat lite varstans, bland annat på och under mina fötter. 

Detta för oss till två slutsatser: 

1. Vad som helst kan hända om man drabbas av inspiration. 

2. Det är nästan vår!

 

Hela pre-tequilas redaktion är just nu lite nere för räkning, men snart är vi förhoppningsvis tillbaka med full kraft. Håll ut, vi ses.

9 responses to “Veckans pausfågel: bulgogi

  1. Varför i hela världen ska du äta bulgogi i Tokyo?

  2. Varför i hela världen skulle jag inte göra det?

  3. Varför ska du till Tokyo? Har aldrig hört talas om bulgogi men det låter makalöst gott. Jag har inga smaklökar så jag skulle i princp kunna käka hö, men har inte det inom räckhåll så det blir mkt mischmasch. Alltså macka plus en salamibit, plus vindruvor, plus panerad fläskschnitzel etc.

  4. Jag tycker att man kan länka och kredda osv. Men jag gillar inte att skriva av.

  5. Um, därför att man kan äta förträfflig japansk mat i Tokyo?
    Men det finns koreansk mat också men du lär få leta en aning. Läs här t ex http://www.timeout.com/travel/tokyo

    Det finns mycket att äta, prova hål i väggen oavsett om det är nudlar eller eller yaki-ya.

  6. Um, men om man har tre veckor = 21 x 5 = 105 måltider på sig, så kanske bulgogi kan utgöra en av dem?
    Jag tar tacksamt emot alla tips på vad av den japanska maten som är don’t misses! Visst har du även hängt en del i Japan, Jessika?

  7. Bott i två år sammanlagt, men inte i Tokyo utan i Kyoto. Rent historiskt har det funnits mycket fördomar om (syd)koreaner, jag har inget minne av att det var lätt att hitta koreansk mat. Inte för att det är så himla lätt här heller. Så bulgogi och bibimbap (min favvo) om du hittar en koreansk restaurang.
    Gyoza (dumplings), sushi (ingen japan gör sushi hemma, dessutom är sushi lyxmat), takoyaki (”köttbullar” på bläckfisk, gott, äter gärna bara jag slipper sugkoppar). Ät sallad på manet (nej, inte den slibbigt slemmiga öronmaneten utan en annan sort). Okonomiyaki, en pannkaksomelett som finns i stort sett överallt. Nudlar högt och lågt med oändliga varianter, ofta en fast meny, varsågod och välj. Grytor, oftast heter de nabe någonting eller någonting nabe. tori nabe (fågel + gryta = kycklinggryta), oden (också en gryta), olika nabes igen, fläsk (griskött) japanese style (buta niku är fläskkött). Sedan alla misovarianter, olika grönsaksvarianter. Kanderad potatis, fisk högt och lågt. Det finns också vissa regionala skillnader och maten är ofta säsongsbetonad. Det finns en gryta som serveras på hösten med kastanjer.
    Mycket av japansk mat KAN mat ju göra i Sverige, ibland kräver det att man letar ingredienser (okej, man får leta rejält). Nu tror jag inte på det man kallar autentisk mat, all mat förändras över tid, så också i japan. Dieten på fisk och ris gjorde att jag tappade nästan 20 kg. Mina favoriter fortsätter att vara strikt husmanskost. Jag har ätit fugu och kaisen ryori (typ mat a la nobelmiddag) och särskild nyårsmat etc., men ändå går jag tillbaka till husmanskosten, nudlarna, ris, donburi (ris med tillbehör), misosoppor. Fugun var f ö en sådan där jaha upplevelse. Var det här allt liksom? Tack och lov var det inte jag som betalade. Köp traditionella lunchbentos också och slå dig ner och ät någonstans. En mycket trevlig erfarenhet att inte riktigt veta vad man får ;). Dessvärre finner man att McD och KFC ofta är billigare än vanlig mat, men jag tar hellre nudlarna än något annat.
    Jag är ju matnörd f ö, jag kan fortsätta räkna upp japansk mat väääldigt läääänge.

  8. jag ångrar mycket just nu att jag missade den här för att, vadå?, jobba över? omg.

  9. Pingback: Skyll inte på maten « pre-tequila

Kommentera

