Pesto 4 real inkl alla hemligheter

Nu när det finns väldigt fin basilika i stora buntar på torget kan man lika gärna göra pesto. Det tar 5 minuter. Resultatet kan inte jämföras med något från en burk.

Tag följande:

+

Rosta pinjenötterna i torr stekpanna. Mixa med parmesanost och en hutt olivolja. Tänk inte på att osten är olika på bilden, det var bara för att jag måste flisa loss det hårda närmast skalet med kniv.

Varken osten eller nötterna tar skada av att bli trashade. Men mixar du basilikan länge blir den militärgrön och smakar gräs. Så kör i den efteråt.

Mixar du vitlök länge blir den besk. Ta den allra sist.

Mängderna är viktiga:

MYCKET basilika, parmesanost, pinjenötter (gärna mer nötter än jag hade den här gången).

LITE olivolja och vitlök.

Det är hemligheten med en god pesto.

Till denna mängd allt annat hade jag två ganska små vitlöksklyftor. Mer blir inte bra. Pesto går ut på en skön harmoni av smaker som du lätt dödar med för mycket vitlök. Don’t go there.

Salta, peppra ev lite. Jag gillar lite pepparsprutt.

Här kommer nästa hemlighet. När du använder peston till pasta, gör såhär:

Lägg en rejäl klutt i botten på en stor skål som gärna är värmd. Häll på en slatt pastavatten från ditt nästan färdiga pastakok och rör ut peston. Det ska inte bli vattnigt, men ordentligt löst. Sen häller du av pastan, rör ihop den noga med peston och ställer fram det hela på bordet to the tune of dina gästers orgiastiska vrål.

Peston ska smaksätta pastan. Pastan ska inte simma i peston. Det är viktigt.

Man kan såklart göra mycket annat med peston. Jag täckte pangasiusfileer med den och körde i ugnen.

Det blev för fettigt, jag la på för tjockt.

Vad är dealen med pangasius? Världens bästa fisk som villigt spelar färsk trots att den kommer från en fryspåse för typ 40 spänn. Förstör den ekosystem? Rycker undan försörjningen för fattiga änkor? Påskyndar växthuseffekten? Bara säg, jag vet ju att det måste vara någon hake.

Till vänster på bilden ett vinterfika som fick spela sallad. Gillade kombinationen med det andra mer i huvudet än i verkligheten.

10 svar till “Pesto 4 real inkl alla hemligheter

  1. Haken är väl att den heter nåt konstigt och kommer från andra sidan jorden, så alla fisknostalgiker över 40 köper torsk ändå för det har vi ju ätit i det här landet sen vikingatiden.

  2. Jaha det var det det.

  3. En annan hake, förutom den tämligen allvarliga Eskil nämner, är att den tenderar att smaka lera om du lyckas tillaga den för lite.

  4. men vem har bestämt att man ska tillaga den för lite.

  5. Egengjord pesto är den enda som är värd att äta. På burk smakar urk! Tack för tipsen . Jag har en stor maffig basilikaplanta som snart är redo att skördas!
    Hälsar fröken Dill

  6. Prova förresten med dill oxå! Har gjort dill + (skalad) mandel + västerbotten någon gång för lite mer suedi taste. Ännu viktigare med dill att inte köra för länge.

  7. Riktig hemlagd pesto är nog en av de bästa pastarätterna i dess enkelhet! Jag håller med alla punkter du nämnde, skulle inte ha kunna utryckt det bättre själv (jag är en riktig pesto-fantast)! Förutom punkten med vitlöken, jag brukar alltid köra med en halv(!) vitlök för att inte riskera att förstöra peston. Trevlig blog du har!

  8. Ett tips är att göra peston i en trämortel – att stöta basilikan och vitlöken tillsammans tar fram smakerna på ett annat sätt än när man använder mixer. Fin blogg!

Lämna en kommentar