Vinterfika med frukthandlarens dotter

Att handla fänkål: 

Välj de små och runda exemplaren, de är sötast. 

Rådet kommer från min vän Amal, som är uppvuxen i flyktinglägret Jenin, där hennes far har försörjt fru och fyra barn i ett helt liv på att sälja frukt och grönt, först från en kärra, sedan i en butik. För förtjänsterna har han också kunnat bygga ett rejält hus och betala för bra utbildningar åt de tre döttrarna och ett grandiost bröllop åt sonen.

Amal är ointresserad av mat, men kunskapen om råvarorna är inbyggda i hennes system efter alla eftermiddagar i pappas knä i butiken, alla diskussioner mellan föräldrarna hemma om vad som är fint just nu och vad som kanske kommer i nästa vecka.

De där kunskaperna kommer uthoppande ur Amal i förbigående ibland, men det gäller att lura in henne i grönsakssituationer. För det mesta har hon dock fullt upp med att göra radio och teve och diskutera politik medan hon bälgar mordsött kaffe och kedjeröker starka cigaretter.

Tills vidare kan jag dela med mig av hennes vinterfika – det är snarare en dessert än en sallad – med fänkål och apelsiner.

Köp fänkål av ovan nämnda modell. Plocka isär den såhär: 

Skär av botten och toppen. Om det finns tjocka fibrer, skala av dem nerifrån (det är alltså den ände det inte växer grönt i). Jag kan inte visa det på bilden eftersom jag måste hålla mobilen med ena handen. 

Inte så mycket att säga om det här, eller hur. 

 

 

Klyfta. 

 

 

Servera tillsammans med filéer av apelsin. Salta eventuellt litegrann om du är lagd åt det hållet. 

(Hopas ni har överseende med det orangea sticket i bilderna, det är min kökslampa som gör bordell av allting.)

2 responses to “Vinterfika med frukthandlarens dotter

  1. Jag tycker om de här pedagogiska inläggen. nu kan jag både fänkål och välja rätt aubergin.

  2. Pingback: Pesto 4 real inkl alla hemligheter « pre-tequila

Kommentera

