Kronärtskocka med sardellsmör

kaktus

I Malmö centrum är det en flashig matmarknad den här veckan. Lite som möllan en vanlig lördag, fast med annat folk och färgglada tält. Kanske mer som malmöfestivalen, egentligen. I ett franskt grönsaksstånd hade de fina, och dyra, kronärtsskockor. Jag köpte två + en färsk vitlök. Det här är på riktigt kanske det godaste jag ätit i livet. Fast det sa jag förstås om gårdagens kalvkotletter också.

Kronärtskocka med sardellsmör

1 skocka per person, eller 2 om de är små
75 gram smör
3-5 sardeller (mina från Möllans ost är gigantiska, därför bara tre)
3 klyftor färsk vitlök
saften av en halv citron
salt och peppar

Gör så här:

1. Koka skockorna i saltat vatten med några citronskivor i tills de är mjuka. Lägg ner vitlöksklyftorna och fiska upp efter tio minuter.

2. Låt smöret stå framme och bli rumstempererat medan kronärtskockorna kokar. Mixa det med vitlöken och sardellerna. Smaka av med salt, peppar och citron.

sardellsmör

Man kan inte leva på grönsaker allena. Till det godaste jag ätit i livet, åt vi det näst godaste. Fläskkotletter, sjudna i tomatsås (proppad med sardeller och kapris) med polenta.

tomatkotlett

10 svar till “Kronärtskocka med sardellsmör

  1. Sardellsmör och kronärtskocka låter faktiskt som det godaste någonsin. Jag ska förbi matmarknaden idag, mest för att se om det korsikanska ståndet är där i år igen. Förra året hade jag precis varit på Korsika, kom hem och fick veta att de inte exporterar någon mat alls, och två dagar senare hittar matmarknaden full av korsikanska korvar och ostar. Det var lite som himmelriket. Eller, Korsika var himmelriket. Matmarknaden var lite som en lovsång.

  2. Det känns så otroligt sommrigt med kronärtskockor. kanske beror på att det är då jag oftast blir sugen. sitta på balkongen med en kall öl och långsamt rycka av de små blad(?)en. aldrig testat med sardellsmör, det får bli nästan balkongkväll.

  3. Lisa, vilken fin blogg du har. Det är så många bra som kommenterar här! Då blir jag glad.

  4. Sardellsmör är fantastiskt användbart, tona ned den något utan vitlök och servera med isade rädisor – som själva bidrar med just lökbettet. Strålande side-dish till grillad gris i alla former, eller ensam som snack med dipp. Ska prova receptet med vitlök till grillad kronärtskocka, låter som en perfekt match!

  5. Den kokade vitlöken blir ju mycket mildare. Inte alls dominerande i sammanhanget.

  6. gott gott gott med sardellsmör! vattenkokt, oljekokt eller bakad vitlök är suveränt

    är Asien stängt för renovering nu? de svarade inte på telefon igår så jag tänkte att du säkert vet…

  7. Stängt ja. Tror de öppnar sjätte juli. Enligt Maria ska det dyka upp lite nya rätter på menyn. Jag hoppas på den fyllda lyxtofun och papaya- och mangosalladen.

  8. lyxtofun, som jag längtat! P däremot har saknat efter ”vietnamesisk köttsallad” vad det nu är men det vore spännande om det dök upp fler rätter

  9. Asien öppar inte förrän sjunde juli, ve & fasa…
    Två kronärtskockor och en vitlök var EXAKT vad vi köpte i det franska ståndet i torsdags också. Lätt den godaste kronärtskockan någonsin. Vattnet var djupgrönt efter koket, skockans smak helt underbar, även om vi bara åt med naturellt smör och örtsalt.

  10. *antecknar sjunde juli*

Lämna en kommentar