Take it slow

Något om att vardagen varit lite överhetsig den senaste veckan. Långkok på söndagen för att varva ner. Urartade i två långkok, en vegansk (rätt äcklig) cheesecake som ska med till jobbet imorgon, öva med kristyr i olika färger och producera en jobbansökan. Det blev ju ännu hetsigare. 

 

Take it slow-gryta med revolutionerande ingrediens

(4)

600 g högrev
1 gul lök
4 vitlöksklyftor
2 palsternackor
1 morot
1 liten bit rotselleti
3 jordärtskockor (detta är den hemliga ingrediensen, va. hela grytan fick en sötmagisk smak av dem.) 
1 msk tomatpure
2 dl rött vin
1/2 dl billig balsamvinäger
3 dl buljong
timjan
2 dl puylinser
salt, peppar, citronzest
persilj

 Äsch ni vet hur man gör. Putsa, hacka, bryn. Häll på, koka länge länge på svag värme. När allt är mört, häll i linser, koka en stund till. Smaka av med det som behövs, hacka över persilja och citron. Vi åt med potatispuré och tomatsallad.

6 svar till “Take it slow

  1. Eftersom min kära sambo inte äter kött blir jag så jäkla supersugen på era köttiga middagar. Gud vad gott det här lät, ska bjuda på detta när mamma kommer och hälsar på!

  2. Jag har omvänt min kille. Tricket är att fortsätta laga kött till sig själv och fresta hela tiden. Börja med rena saker, som man ser vad de innehåller. Inget korv eller färs inte. Prata om det mycket, så att kött blir något normalt, istället för något äckligt och konstigt.

  3. Precis sådär brukar jag förfara fast med grönsaker. Jag har lämnat en liten rad av nyfrälsta grönsaksätare efter mig. Visserligen med krossade hjärtan, men vafan, på köpet har de ju fått boostat immunförsvar och minskad risk att dö i hjärt- och kärlsjukdomar.
    Brukar i alla fall jag trösta mig med.

  4. Var, var… var… hittar jag puy-linser? Jag vill ha till en laxrätt med jordärtskockspuré och rödvinssås…

  5. risenta har dem i sitt sortiment, men kallar dem för små linser. det kan man be sin mataffär ta hem. jag brukar bunkra i frankrike, köpa hos hälsokosten eller i ekologiska butiker. på franska heter de lentilles vertes du puy, alltså gröna linser och ibland hittar man dem under namnet franska gröna linser.

  6. Aha, tack snälla… då ska jag äntligen fullända den där laxajäkeln vid lämpligt tillfälle!

Lämna en kommentar