Smaken & baken

Om man frågar det amerikanska folket vilken spaghettisås de gillar svarar typ ingen ”super chunky”. Men om man lagar många sorters spaghettisås åt det amerikanska folket vill en tredjedel ha ”super chunky”. Något som ingen visste och därför inte heller sålde, tills den experimentelle psykologen slash mirakelmarknadsföraren Howard Moskowitz kom på det genom att mata dem med olika tomatsåser i stället för att fråga.

Här berättar författaren Malcolm Gladwell rätt underhållande och tänkvärt om saken:

Alltså visst, folk är olika och det är fint. Men jag gillar egentligen mest det han snuddar vid mot slutet: att det finns en idealisk, platonisk version av varje maträtt.

Sushikocken frågar inte i hur tjocka skivor du vill ha din tonfisksashimi, för hon eller han har en mycket bestämd uppfattning om vilken den perfekta tjockleken är.

Det finns ett rätt och många fel ögonblick att ta pastan.

Det finns en perfekt idéversion av moules frites som alla jordiska moules frites är bleka kopior av.

Det finns ett rätt sätt att steka en biff. Av de många argentinska grillkockar jag stiftat bekantskap med har för övrigt ingen frågat hur jag vill ha mitt kött, alla har gett mig biffar i väldigt olika grader av genomstekthet och alla har varit, jaa, perfekta.

Här en perfekt grillad get.

4 responses to “Smaken & baken

  1. Men varför det genomstekta? Förstår inte det.

  2. Alltså nej har jag uttryckt mig konstigt. Menar: olika mycket genomstekt. Från blödande till inte särskilt rosa.

  3. Allt jag fick utan att säga jugoso eller weltawelta var helt genomstekt.

Kommentera

