Hjärtekrossarhummous, nu med riktigt recept

En karl som redan var förtjust i mig undrade hur det gick med hommousen. Jag svarade att jag kanske inte vågade låta honom smaka den eftersom han skulle bli kär i mig.

Han svarade:

”you can let me taste your hommous, I’ve been brokenhearted before, and it feels good”

Av en lycklig slump vet jag nu hur mycket av allting man ska ha. Så ni behöver inte förlita er på det här gamla flummet.

Till en stor mängd:

Blötlägg ett halvt kilo torkade kikärter i ett dygn. Koka upp i nytt vatten. Häll av vattnet efter någon minut och koka upp i nytt vatten igen. Gillar du att prutta till månen så kan du lugnt koka vidare i det första vattnet. Koka med 1 msk svartpepparkorn och 1 gul lök i klyftor oavsett.

Salta när de är nästan klara, totalt 1,5-2 timmar. Häll av, lägg undan en näve till servering, se bild.

Rör ut en HALV (uppdaterad pga tidigare hjärnsläpp) liten burk tahina – de kommer i två storlekar, den här är lite större än en vanlig konservburk (alltså jag var SÅ NÄRA ett riktigt recept) – med samma mängd vatten. Låt stå och svälla tills det är en ljus fluffig smet.

Kör i mixer ihop med kikärtorna, saften från 4 små citroner, 2 msk spiskummin, 2 dl naturell tjock turkisk yoghurt. Salta efter smak. När det hela är klart, hacka ner 3-4 vitlöksklyftor och mixa lite till. Tjatar man med vitlöken i mixern så blir det beskt, och för mycket vitlök dödar all annan smak.

Om något verkar saknas är det troligen salt, citron eller yoghurt.

Servera med pölar av olivolja, hackad persilja och sumak (se bild igen).

OBS 1. Hommous är inte ett pålägg utan ska i konsistens mest påminna om ett moln. Skopas med fördel meddelst pitabröd, eller i brist därpå tortillas (bilden).

OBS 2. Är mycket nöjd över att ha avslöjat yoghurten som förr var en hemlighet.

5 responses to “Hjärtekrossarhummous, nu med riktigt recept

  1. De e lugnt🙂

  2. Hej, jag är väldigt peppad på att krossa någons hjärta med kikärtor så jag ska testa ditt recept. Men först en fråga. Om man blötlägger kikärtorna i ett dygn och sedan kokar dem i 1,5- 2 timmar som du skriver, är de supermjuka o nästan mosiga då eller kan man använda dem i sallad eller grytor också. Jag brukar inte alls koka dem så länge men funderar på om det alltså är tricket för att få hummousen sådär ”molnig”.
    Hej o tack.

  3. Jag tror att det kan vara tahinan från Al Wadi du menar. Den mindre burken väger i så fall 454 g.

  4. Maja, de blir precis bara klara och går bra att ha till annat. Varierar koktiden möjligen men sorter? Fast jag har aldrig kommit undan med kortare koktid. Molnkonsistensen beror nog mer på mängden tahina och yoghurt.
    Sandra: Exakt den! Tack!

Kommentera

