Exotisk svensk middag? Hjälp!

De diskreta antydningarna om att det vore fint om jag kunde laga nåt svenskt börjar öka oroväckande i styrka bland mina argentinska vänner. Jag funderar på att grava lax och steka rårakor. Avskyr stuvad potatis och tycker det är mer logiskt att ha något krispigt till, även om det inte är helt autentiskt.

Vilka andra förslag har ni?

Det är ju något av ett problem att många klassiska svenska rätter behöver kondimenter som lingonsylt eller ättiksgurka (kan jag väl iofs göra snabbinlagd) eller skånsk senap.

Andra är helt enkelt lite tråkiga. Skånsk kalops har jag gjort succé med i palestinska hem, men det var mest för att föräldrarna tyckte det passade så bra som barnmat. Lussebullar går alltid hem men är, ja, inte en middag.

Kom igen, hit me!

Uppdaterad: massa kommentarer på Fejsbook men få här, så jag klistrar in skärmdumpar så ni inte missar de braiga förslagen.

13 responses to “Exotisk svensk middag? Hjälp!

  1. Henrik Söderlund

    Jag röstar nog ändå på köttbullar. Det kanske inte är så superexotiskt som surströmming eller matjesill eller sånt, men å andra sidan är chansen rätt stor att de du ska bjuda faktiskt gillar det. Pressgurka gör man ju på nolltid, och lingonsylt kan du säkert ersätta med rårörda tranbär om du kan hitta det. Frysta kanske finns? Kokt potatis till, och en skysås med lite grädde, det tror jag blir succé.

    Förresten hittar du nog ingen ansjovis av svensk typ. Jag tror inte det existerar utanför Norden. Men jag kan ha fel, det har hänt förut…

  2. Jag är med på köttbullar med gräddsås, pressgurka och ngn typ av sylt med bär som du kan råröra kanske? Alternativt Janssons, ansjovis eller sardeller kan ersätta ibland. Mina amerikanska vänner älskar Janssons, trots att den inte är sötsmakande.

    Mycket som gör det svårt att få den svenska är ju som du skriver att man inte har lingonsylt eller andra små tillbehör som gör den där ”surt/beskt och söt”blandningen som vi har i svensk old school mat.

    Det klart, du kanske kan göra rotmos? Eller fläsk med löksås🙂 Rårakor behöver i mitt tycke också ngn typ av lingonsylt, eller tranbär eller liknande… (som du verkar tycka om kroppkakor, sm jag håller med om).

    Eller pannkakor med grädde och sylt – eller fläskpannkaka i ugn…. har inte sett det på särskilt många ställen i världen…

  3. Lingonsylt går väl iofs att hitta på IKEA- varuhus runt om i världen. Gör du det, så har du ju lite fler exotiska svenska rätter att välja mellan…:)

  4. Jag säger dillkött! Det sötsyrliga är väldigt svenskt och dill är ju också en klassisk svensk krydda. Torde inte vara svårt att hitta ingredienserna heller. Lycka till!

  5. Tack för förslagen! Dillkött, bra där. Tror inte Ikea finns här?

  6. Gravlax
    -senapssås (efter provsmakning av lokala sorters senap)
    -halstrad dito med senaps”smör”sås. (shallottenvinägerreduktion därefter grädd-reduktion. Slutavsmakning med senap +färsk dill(?).
    -rester till laxpudding
    Köttbullar/Köttfärslimpa
    Anser ej lingon som ”självklart” obligatorium- inte i mitt hem.
    -alternativ pressgurka/snabbsaltad gurka.
    Slottstek- kanske man kan byta ansjovis mot sardeller? Mer umami i vilket fall som helst.
    Tjälknöl- svensk tillagningteknik. Obs fryst stek ej obligatoriskt.
    Hasselbackspotatis som ev tillbehör- det kan du kanske introducera i Argentina.
    Svensk jordgubbstårta?
    Finns det späda nässlor?
    Undrar egentligen hur en ”Jansson” med sardeller skulle smaka. Måste prova.

  7. Tjälknöl- komplettering.
    Godaste jag har tillagat var på ”picana” eller rostbiffslock med fettkappan kvar.
    Nya ideer om svensk mat.
    Oxbringa, färsk eller rimmad med sina tillbehör.
    Plus olika soppor som du kan göra med hjälp av kokbuljongen.

  8. Gravlaxen- två såser-svensk + argentinsk?
    Perslijebaserad chimichurri borde fungera till gravlax.

  9. -Frikadeller i persiljesås
    -Biff Lindström/Rydberg/Greta och självklart även Pytt i Panna (aka ”Hänt-i-veckan”). Med eller utan grädde/gräddsås.( Pytt Bellman eller Doppsko)
    -Wallenbergare – trots att lingon saknas
    -pepparrotssås, kokt eller kall med vispgrädde – undrar om pepparroten kan ersättas med wasabi? Måste provas.
    -stomp (stekpannebröd med bikarbonat)
    -egenbakt knäckebröd
    -toscakaka, mjuk pepparkaka
    -kokos-, bond-, pepparkakor. Drömmar , finska pinnar mm mm (Svensk småkakstradition är ganska unik)
    -knäck,chokladkola

  10. Snyggt Örjan!
    Gravlax har visat sig vara värsta hiten här. Flera restauranger utan skandinavisk koppling har det på menyn, det är lite flott sådär. Har inte provat men enligt de som har är det snarare rökt lax som serveras.
    Tack för alla goda förslag.

  11. Pingback: Rårakor med fläsk och rårörda körsbär | pre-tequila

  12. Komplettering
    ”Svenskbaserat” -gravad oxfile.- svensk ”carpaccio”. Med chimmichurri eller extrakryddad gravlaxsås.
    Jansson med sardeller? Om du provar. Strimla/finhacka sardellerna först och koka i grädden, (de är antagligen svåra att sönderkoka)

Kommentera

