Halvlyckade tapas i lyxförpackning

En vän bjöd in till öl och tapas på sin takterrass. Jag hade tid, en bytta köpta boquerones och lite hemgjord pesto över.

Vaktelägg är ju grymt snygga och inte alls dyra. I Malmö säljs de bland annat i bästa polska butiken.

Jag kokade äggen i två minuter som jag hade googlat fram. Det var för länge. Egentligen hade jag hellre gjort dem såhär men tyckte det verkade svårt att inte klanta bort.

Varje ägg fick en klutt pesto och en liten bit god soltorkad tomat i olja. Det blev… okej.

De grillade och skalade paprikorna mixade jag med valnötter och lite vitlök och lite balsamvinäger och salt. Det var inte bra tänkt. Jag borde ha skippat nötterna. I alla fall bottnade jag färdigköpa små formar med kläggan och la fiskarna ovanpå. Dem hade jag förbättrat med en extra marinad av mycket citron, mycket torkad chili och mycket hackad persilja. De blev… också okej.

Men. Här kommer sensmoralen: om man duttar lite med presentationen tycker folk ändå att det är fantastiskt.

(Vafan är det för skillnad på boquerones, sardiner och anjovis?

Älskar internet.)

Kommentera

