Confit de canard med äpple

Det här fick vi när min moster fyllde år förra veckan. Hon hade beställt mat från Smak och allt var så gott. Paté, rillettes och saucisson först och sen confit de canard med potatisgratäng och tomatsallad + genidraget äppletärningar.

Igår härmade jag hemma. Jag öppnade en burk och stekte låren på hög värme. Stekte potatis i lite ankfett och gjorde tomatsallad med dijondressing. Och så äppletärningar då, blandade svenska äpplen från nya ekoaffären nere på gatan. Sen den öppnade har det varit svårare att släpa sig ända bort till Möllan på lördagarna. Nästan bara granatäpplen som inte går att få tag på här, och kaffebarens kaffe.

Hur som helst, nu har jag massa fett över. Hällde på burkar. I en av dem petade jag ner lite torkad Karl Johan, ett infall efter att ha läst hos Gitto. Men hörrni, vad ska jag göra med ankfettet egentligen?

One response to “Confit de canard med äpple

  1. Confitera typ vad som helst i det. Fläsk gärna. Eller gör en choucroute garnie! Eller ännu hellre, skicka’t till mig.

Kommentera

