Tillbaka i Buenos Aires

Jag har haft turen eller skickligheten eller karman att hamna hos världens bästa hyrestant, V. Jag har haft lite cashproblem och lagar frenetiskt mat åt henne för att hålla henne happy. Det funkar.

I dag fick hon gnocchi med sås på färska tomater, aubergine och kapris, en variant på den här. Obs, auberginen i små bitar, använd bara det som är närmast skalet och stek noga.

V har långt ljust hår, är jättejättesmal och ser ut som 25 (är 41). Jag var rädd att hon inte skulle gilla att äta. Ingen fara alls.

Medan vi åt berättade hon en skräckhistoria om en rätt hon lagade åt sin ”boyfriend” en gång, med senap som hade blivit dålig och förstörde hela rätten. Och – här spärrade hon upp sina ljusblå ögon och sänkte rösten – idioten låtsades som ingenting och åt upp alltihop! Fast det var asäckligt! Själv kunde hon inte få ner en tugga!

Jag frågade vad som skilde en ”boyfriend” från en boyfriend. ”Den här händelsen” sa hon bistert.

När jag gjorde en väldigt skeptisk min sa hon:

”Plus cirka två miljoner andra saker.”

I mitt kvarter, alltså verkligen själva kvarteret, finns bland annat en judisk skola, en bensinstation, en hälsokostaffär, ett klassiskt kafé, en liten filmklubb, en kyrka och en grossist som säljer tunnor med oliver och olivolja och torkad frukt och nötter och torkad getost och allt möjligt annat, den upptäckte jag i dag så jag får återkomma.

Jag är så glad att jag bor här nu.

3 responses to “Tillbaka i Buenos Aires

  1. Hoppas cash-problemet löser sig snabbt!!
    I övrigt så är det inte så dåligt, cash-problem eller inte, att hitta en hyresvärdinna som gillar att äta. Och en hyresgäst som inte direkt ogillar att laga mat.

  2. Mango-Viktoria

    Vad gör du där? Jag är avundsjuk – det låter fantastiskt.

  3. Lär mig spanska under glamourösa omständigheter.

Kommentera

