Carbonara stoppar skedarna av risotto i huvudet

Det börjar med att korta bildsekvenser av penne rigates, skedar fyllda av risotto eller skivor av surdegsbröd susar runt i huvudet.

Min kolhydratsabstinens är nästan på samma nivå som rökabstinensen jag alltid får när jag befinner mig på en uteservering i Frankrike.

Det blir sjukt svårt att koncentrera sig på det man är mitt uppe i.

” Vad tänker du på som är så viktigt att du inte kan lyssna på vad jag säger i fem minuter?”

– Alltså, ingenting. Jag lyssnar ju.

”Nej, det gör du inte, det märker jag. Det måste vara något alldeles särskilt för du ser så allvarlig ut. Har du problem kan jag kanske hjälpa dig.

– Nej, nej, det är inget. Jag bara tänker på… vad sägs om pasta till middag?

”Är det pasta du tänker på?”

– Nej, egentligen tänker jag på carbonara, att jag har för mig att jag såg en sådan härlig bild av en carbonara med zucchini i Jamies nya.

Carbonara med zucchini

INGREDIENSER: Penne, pancetta, olivolja, späda gula och gröna zucchinis, äggula, grädde, parmesan, salt och peppar, färsk timjan.

Koka pastan, fräs pancettan i olivolja tillsammans med färsk timjan, häll i zucchinin som är skivad i typ samma storlek som pennen. I en bunke blandar du två, tre äggulor med 1-2 dl vispgrädde och en näve riven parmesan. Peppra mycket, var försiktig med saltet för både pancettan och parmesanen är salt.

Häll ned pastan i pannan och blanda sedan snabbt som f-n ned såsen i blandningen. Låt inte pannan vara kvar på plattan för då kan gulan koagulera.

Dryga gärna ut såsen med lite pastavatten, tips från Ruth Rogers och nu avlidna Rose Gray, från The River Café, viktiga matgudar.

Riv på ännu mer parmesan, peppra igen och lägg på lite timjan.

Ät.

– Så, nu kan jag lyssna. Var var vi nu?

4 responses to “Carbonara stoppar skedarna av risotto i huvudet

  1. Så mysigt beskrivet, den feta stilen får en klocka att ringa, jag saknar Gordon Ramsey. Vas tycker ni om honom?

  2. Jag gillar hans mattänk och kompromisslöshet när det gäller resultatet. Visst, en del av svärandet och skällandet kunde man väl vara utan, men… inte allt, väl? ❤
    https://matmani.wordpress.com/2010/03/14/gordon-strikes-again/

  3. jag skulle vilja se honom jobba utan att tv-kamerorna är på. Gillar hans syn på mat och att driva ett ställe, men jag har tröttnat på hans program, det blir mkt samma sak om och om igen… försökte gå in på din sida Ala men kommer inte in, ngt strul?

  4. Hallå!
    Ja han är underbar när han inte svär, men jag gillar han när även när han svär :p Läste att han hade förlorat en hel förmögenhet och har sålt några restauranger i USA. Jag hade gärna velat besöka någon av hans restauranger och som Linda säger, utan tv-kamerorna. Ja bloggen var nere några dagar då servern krångla. Ibland är det tillfälligt avbrott då behövs det bara att starta om servern. Uppdatera mera tjejer!
    <3<3

Kommentera

