Kantarellpasta

Idag när jag stod och plockade kantareller i polska ståndet fick jag ett körsbär i huvudet. Det var mannen bredvid, han som Kinga brukar säga ser ut som en av pickadiljärerna i Tjuren Ferdinand. Körsbäret var fantastiskt. Bra försäljningstrick. Köpte en påse.

Kantarellerna var också fina. Jag svängde ihop världens godaste kantarellpasta så här:

Sätt på pastavatten. Rensa kantarellerna. Stek i torr panna på hög värme så vätskan går ur. Släng i fint hackad vitlök, selleri och lufttorkad skinka med en klick smör, salt och peppar och lite torkad chili.

Nu borde vattnet koka. I med pastan, jag tog tortiglioni, men lång pasta som tagliatelle eller linguine är också gott. Häll lite grädde i kantarellpannan. Smaka av. Blir det för torrt medan pastan kokar så fyll på med mer grädde eller vatten. När pastan är bara nästan färdig, häll av och spara lite kokvatten. Vänd ner i kantarellsåsen och låt pastan gå klar. Lägg till lite pastavatten om det blir för torrt, men man vill inte ha soppa. Hacka persilja och selleriblad superfint och strö över innan servering. Och massa parmesan och svartpeppar förstås.

3 responses to “Kantarellpasta

  1. haha. skulle skriva Fy fan va gott, när jag ser Kingas kommentar. Måste gå och köpa svamp nu.

  2. Mamma Marie-Louise

    Tänk att jag aldrig kan komma ihåg om det ska vara torr panna eller smörig. Hög värme eller låg.
    Nu blir det kantarellpasta så fort soppdieten är klar (är på tredje omgången, resultat så far minus 19 kg). Tjolahopp!!!

Kommentera

