Flädermakroner

Jag firade midsommar på en Möllangård med barn och hundar. Lovisa har en jättehund som heter Saskia.

Grannbarnen ville helst att Saskia skulle leka med deras chihuahua. Den var typ lika stor som Saskias tass. Inte bra tyckte de som var vuxna och förståndiga. Jag lyfte lite i chihuahuan. Den var som halva katten Lukas tyckte jag. Han väger 9,5 kilo. Jag frågade ett av barnen hur många kilo hunden vägde. ”Den väger nåt med gram.”

I alla fall, vi åt sill och grill och sånt som man ska på midsommar.

Det var roligt.

Johan gjorde jättegod strudel med rabarberkompott. Jag gjorde midsommartårta med kokosbotten och rabarberpuré som fyllning, täckte med vispgrädde blandad med rabarberpuré och jordgubbar förstås.

Men mest hade jag bakat makroner fyllda med fläder och rabarber.

Makroner

(ca 40)

140 gram äggvita
80 gram strösocker
180 gram mandelmjöl (bor man i Malmö kan man köpa stora påsar på Indopak vid Dalaplan, annars får man mala själv)
240 gram florsocker
ev färg

1. Separera äggvitorna från gulorna. Låt dem bli rumstempererade innan du börjar baka. Vissa säger att man ska göra detta dagen innan. Jag tycker inte det gör någon skillnad.

2. Vispa äggvitorna det blir toppar. Tillsätt lite strösocker i taget tills du har en glansig maräng. Rör ner eventuell färg. Jag tycker pastafärger är bäst. Pulver blir inte tillräckligt starkt och vanlig karamellfärg blir för blött. Gör gärna färgen starkare än du vill ha den. De bleknar när du vänder ner resten av ingredienserna och sedan ännu mer i ugnen.

3. Sikta ner mandelmjöl och flosocker (som du har blandat innan). Vänd ihop med marängen. Det här är den svåra biten, tycker jag. Man måste vända ganska mycket för att de inte ska bli toppiga. Men vänder man för mycket flyter de ut och blir ojämna. Jag har kollat hundra youtubeklipp för att få till det. Och övat övat.

4. Sätt ugnen på 150 grader. Fyll en spritspåse, ha gärna en rund tyll i och spritsa ut kakor stora som enkronor på bakplåtspapper. Låt dem stå en halvtimme-timme, tills de är torra på ytan.

5. Grädda kakorna i tolv-femton minuter. De ska vara torra ovanpå, men mjuka inuti, med fast botten. Det varierar beroende på ugn.

7. Dra av pappret från plåten. Om kakorna är svåra att få av kan man spruta lite vatten på plåten och lägga på bakplåtspappret. Då lossnar de enklare.

8. Fyll dem med ganache, smörkräm, marmelad eller vad du vill.

Fläderfyllning

Smält 200 gram vit choklad med 3 matskedar vispgrädde. Rör ner 1 msk koncentrerad flädersaft. Låt stelna i kyl.

Rabarberfyllning

Koka upp 200 gram rabarberpuré med 60 gram gelésocker multi. Rör 100 gram smör mjukt. Blanda ner lite rabarberblandning i taget, rör mellan gångerna. Låt stelna i kyl innan du fyller kakorna.

One response to “Flädermakroner

  1. Så vackert! Dör av de fina makronerna.

Kommentera

