”Vi är inte bara grymma journalistpraktikanter, vi är sjukt bra på att baka också”

Idag var det Sandra Douglasdotter och Anna Bachmanns sista dag hos oss. De är journaliststudenter från Skurups folkhögskola.

Förutom att de är ambitiösa, duktiga skribenter, idésprutare och bra människor, visade de idag att de också kan baka som drottningar.

– Jag smakade kaka första gången under en Desperate Housewifekväll och tänkte att den här ska jag baka under sista praktikantdagen, berättar Sandra.

Kakan var riktigt god, tung och saftig med mycket smak av vallmofrön.

Helt rätt att bjuda på om man vill bli ihågkommen.

Fast det kommer de att bli ändå.

Blågul citronkaka
(Det här receptet kommer från Rosendals trädgårdscafé.)

175 g smör
3 dl strösocker
2 ägg
skal och saft av 1 citron
2 msk syltade apelsinskal
3/4 dl blå vallmofrön
2 dl vetemjöl
cirka 2 dl blå vallmofrön att beströ den smorda formen med

Smält smöret och låt det svalna något.

Blanda ner socker, ägg, citronskal och -saft, syltade apelsinskal och sist mjölet.

Häll upp smeten i smord och vallmofröbeströdd form (cirka 23 cm i diameter).

Grädda kakan i 180 grader i cirka 35 minuter.

Pudra eventuellt kakan med florsocker och servera med vispgrädde.

3 responses to “”Vi är inte bara grymma journalistpraktikanter, vi är sjukt bra på att baka också”

  1. Kakan var så sjukt god! Min radar förde mig helt osökt dit, muhahhaha.

  2. Jag älskar vallmo i kakor. Överhuvudtaget mitt bästa frö.

  3. Nästa vecka är det back to Skurup. Hoppas fröknar också får kakor.
    / Julia

Kommentera

