Hur man lagar den perfekta lammsteken

Man laddar upp kvällen innan med middag hos Kinga. Den ska innehålla goda plockgrejer och bubbel, vin och romocola. Sen går man vidare och hamnar på ett tak på Norra Gränges och dricker lite öl. Sen går man hem och tänker att två är lite tidigt att gå och lägga sig, så man bestämmer sig för att göra gubbröra på fyllan och sen kolla några avsnitt Gilmore girls.

Så hela släkten skulle komma på påskmiddag. Jag hade en trekilosstek med ben, från Julia Svenssons föräldragård. Det svåra: famor vill absolut inte ha blodigt kött, jag ville ha kött som höll ihop och gick att skära fint, alltså inget superlångstekt sönderfallande.

Hade googlat och googlat och noga läst alla köttmännens bloggar, men hade svårt att bestämma. Fastnade för det här, som jag tror är Jens Linders. Han skriver 2-2,5 timmar för en tvåkilosstek. Jag tänkte att det måste ta minst fyra för min, för lammstek tar alltid längre tid än recepten och min var större.

Klockan nio gick jag upp. Huvudet tungt trots dubbla resorb. Mortlade vitlök och tänkte att jag skulle kräkas om jag tvingades äta det där lammet. Körde in det på hög temperatur, ställde klockan på tio minuter och somnade om. Vaknade av god grilldoft. Hela tjockaste biten av lammet kolsvart. Skar av och körde in igen, låg temperatur. Tjugo minuter senare var lammet uppe i 52 grader och det var typ fyra timmar till släkten skulle komma. Jävlar. Stängde av ugnen. Satte på den igen, så lågt det gick. Stängde av. Satte på. Fick panik varje gång temperaturen steg en grad. Men lyckades hålla den bra genom att ha superlåg värme i ugnen, typ kroppstemperatur. Höjde lite efter att tiden gick.

Plockade ur på 65, måste tänka på farmors blodrädsla. Lät vila under folie och handduk. Värmde potatiskakan med fetaost. Gjorde bönsalladen med långrostade tomater och mjukstekt rödlök. Grönsallad med fänkål. Allt är bra.

Sen blir de sena. Jag som hade planerat köttets vila exakt efter hur lång tid gubbröran på knäcke och sen förrätten skulle ta. Termometern är kvar i köttet och jag ser hur den sjunker. Omvänd panik varje gång den minskar en grad. Steken kommer bli kall. Lägger all kraft på såsen, tänker att god sås räddar allt. Lägger upp förrätt, ricotta- och avokadoterrine med gravad lax. Höjer temperaturen på ugnen, kör in steken igen och liksom hoppas att den ska bli varm av chocken. Fem minuter. Serverar. Pappa skär upp. Och den är perfekt. Lagom rosa. Smörmör. Urgod. Inte märkbart kall.

Sedan limepaj med påskhare och alla var glada, farmor också.

2 responses to “Hur man lagar den perfekta lammsteken

  1. Maria G Francke

    Alltså det här är en fillm. Åtminstone en kort.

  2. Jag är lika glad som farmor och eftersom jag är på väg till Extravaganca idag så blev det lite av ”The last supper”.

Kommentera

