Spontangästblogg igen!

Mejl från Legenden Ulf:

”Råkade se råbiffskonversationen. Och råkade häromdagen formulera ett recept på MIN råbiff till en kompis som anser att jag kunde turnera i folkparkerna med den. Den slår garanterat Brogatans, och mogna herrar gillar den särskilt vilket kanske passar till Maggiepappan.

2-4 pers.

Nymalen nötfärs 150-200 gr/pers (mald en gång, inte två)
1-2 dl olivolja
1-2 gul lök
1 knippe persilja
kapris efter behag, typ 50-100 gr avrunna
2 äggulor/pers
2-4 msk dijonsenap
1-2 pressade vitlöksklyftor el fler
salt, peppar, cayennepeppar
ev worchestershiresås några stänk, ev kalvfond några stänk
(Knäckebröd till)

* Lägg fram färsen, äggen och oljan i tid så de blir rumstempererade.
* Finhacka löken och grovhacka persiljan, spara någon nypa av varje (och lite kapris) till dekoration.
* Ta en äggula/pers i en bunke, vispa lite, (här brukar jag ta i kryddor o vitlök eftersom konsistensen blir bättre), rör strilvis i olivolja (ägg och olja måste ha samma temperatur) tills det känns lagom. Blir det inte majonnäskonsistens utan flytande gör det inget, men det är väl målet.
* Rör ner färsen, löken, persiljan, senapen och – på slutet så de inte krossas helt – kaprisen. Blanda väl.
* Smaka av med mer salt, peppar, cayenne, ev lite w-sås, ev lite kalvfond, kanske mer senap.
* Låt gärna stå en stund för smakernas giftermåls skull.
* Lägg upp ett lagom berg/tallrik, gör en grop överst, lägg en äggula där, smycka runt gulan med lite lök, kapris och persilja.
* Aah!”

Något säger mig att jag borde umgås mer med Ulf. Och att det kanske är hans poäng också.

One response to “Spontangästblogg igen!

  1. Bloggosfären regerar!! Jag tror verkligen att ditt recept är det jag har väntat på. Har aldrig haft en tanke på att det var via majonäsen man skulle gå. Detta kommer prövas inom kort. Tack!

Kommentera

