Snabbsurkål (I just can’t get enough)

Uppmuntrad av syrlighetssug och öststatsfeelingen i helgens nya butiksfynd, och kanske lite av ett helt tomt kylskåp och akut hunger, gjorde jag snabbsurkål till middag:

Jag blötlade 1 liten näve torkad svamp. Skar 2 potatisar i bitar för att spara tid (kalla mig barbar, varsågod). Kokade och hällde av när de var nästan klara, tillbaka i kastrullen, hivade ner ett par rejäla nävar ur en burk polsk köpesurkål (kapusta kwaszona) plus svampen. Lät koka en liten stund. Svartpepprade mycket.

I polsk kål har man inte potatis. Däremot kokar man den med allehanda kött i många timmar. Potatisen är en genväg till lite mjukhet och mättnad för den som saknar korv, och mitt kylskåp var som sagt tomt. Jag tog en smörklick på slutet. Och så hade jag creme fraiche till, det skulle man aldrig få i Polen.

Jag betvivlar att någon som inte är uppvuxen på surkål skulle tycka det här var särskilt gott men jag blev glad av det. Här finns det riktiga receptet på polsk surkålsgryta, bigos, och lite om vad som skiljer det från en choucroute.

UPPDATERAD: Måste lägga till kvällens soundtrack. Som har just inget med surkålen att göra.

”You will miss sunrise if you close your eyes.”

Kommentera

