Ost- och kumminbullar

Några veckor innan jag fyllde femton tvingade min pappa mig att börja jobba. Jag var skitsur då, men nu är jag förstås glad över allt gott det gjorde mig.

Förutom ansvar, prestationskamp och allt annat uppenbart lärde jag mig massor om wienerbröd, frallor, tårtdekoration och sånt. Men klockan sju på söndagmorgnarna och klockan sex på sommarmorgnar var inte kul, särskilt inte kombinerat med tonårsfestande.

Som morgonen efter en studentfest jag inte kunde lämna för att rätt kille var där. Jag vaknade på badrumsmattan kvart i sex och pappa skjutsade en fortfarande full 16-åring till bageriet.

Några gånger somnade jag i kassan. En gång vaknade jag av att växelpengarna skramlade mot disken när jag tappat dem för att jag slumrade till.

Jag drack inte kaffe på den tiden, jag åt ost- och kumminbullar för att hålla mig vaken. (På skånska heter frallor bullar, allt som bakas heter egentligen bulle. När jag jobbade på Brännö värdshus som också hade bageri skrattade de mycket åt just ostbullar. Det var obegripligt för dem.)

Ost- och kumminbullarna var inte särskilt populära bland kunderna. (Bäst gick vanliga vallmo och tekakor med massa fröer på.) Vi brukade nog bara göra en eller två plåtar. Men människor är ofta dumma, särskilt när det gäller mat (som att alla äter risnudlar med biff på Asien fast fläsket är mycket, mycket godare).

Mina ost- och kumminbullar ligger underst här och brödet längst till höger är samma.

Ost- och kumminbullar
(32 st)

1/2 pkt jäst (eller ta surdeg om du är sån)
1 msk honung
1 dl olivolja
4 dl vatten
4 dl rågsikt
6 dl vetemjöl special
2 msk kummin
2 tsk flingsalt

Parmesan
Mer kummin

Gör så här:

Bland allt och kör på lägsta i degblandare tills degen är spänstig och liksom blir en tråd om du tar en bit med tummen och pekfingret och drar isär fingrarna.  Låt jäsa i kylen över natten.

Ta ut degen på mjölat underlag och dra ut den till en fyrkant. Riv parmesan över och vik ihop. Upprepa tills du är tillfreds. Dela degen i 32 bitar. Rundriv varje bit till fina spända bullar. Sätt ugnen på 250 grader.

Låt bullarna jäsa till dubbelstorlek. Det kan ta rätt lång tid om degen är kylskåpskall. Pensla med ägg eller vatten, strö över kummin och riv över mer parmesan.

Grädda tills de är klara. Det ser man på att de har färg både under och över och liksom känns bra.

One response to “Ost- och kumminbullar

  1. Trots allt lyx med extrajobb när man är ung!Jag hade några ströjobb från 13-årsåldern, och från 16 var det självklart med extrajobb och sommarjobb. Numera verkar mina arbetskompisars tonåringa barn inte jobba. Kanske är det för svårt för ungdommar att få jobb eller så är kidsen för bortskämda? Trist i vilket fall, man lärde sig mycket och fick dessutom egna pengar.
    Minns fröken Dill

Kommentera

