I nödens stund osv: ta-da, en ny vinterpasta

Det fanns inget utom ett fänkålsstånd och en påse hasselnötter som min lägenhetslånare lämnat efter sig.

Jag strimlade fänkålen, brassade på i olivolja, kokade penne, grovmortlade en stor näve hasselnötter och stekte med, salt, hällde ner lite av pastavattnet innan jag hällde av pastan, lät den gå klar i såsen, rörde ner en liten näve riven parmesan (krigslagret i frysen!), mer riven parmesan oppepå, peppar ur kvarn.

Alltså jag trodde inte ens det skulle bli gott.

Alltså hur genial får man va.

För snygghet och lite syra kunde man ha i zereshk (berberisbär). Jag kom på det efteråt.

9 responses to “I nödens stund osv: ta-da, en ny vinterpasta

  1. du får vara hur genial du vill

  2. åhh.
    när kommer du till malmö?
    du jag har varit i argentina ett tag. återkommer förhoppningsvis med några inälvor.

  3. Listigt! Fänkål som är så gott.
    Tycker fröken Dill

  4. Ah, gott! Borde jag ha vetat igår när jag välte ner en konservburk med makrill i tomatsås med keso över en portion pasta. Unkarlssunkig var namnet. Men vad ska vi hasselnötsallergiker ta istället tycker du?

  5. Det här är nog helt enkelt inte rätt mat för hasselnötallergiker. Nötterna var sas själva idén. Om du kan med några andra nötter, ta dom.

  6. Ja, jag kan ju med andra nötter. Men ändå, fasen också. Blev iaf grymt sugen på fänkål, får kanske utveckla rätten lite bara…

  7. jag höll på att bli fast på kastrup härom natten, då funderade jag på att susa över till malmö, men stockholmsflyget väntade in oss, så det blev inget

    inälvor? jag tänkte faktiskt fokusera mer på dem framöver, det förekommer ju udda detaljer överallt, men det är dåligt med lever och njure och mjälte och bitestiklar

  8. Välkommen tillbaka! Kan du medbringa någon klarhet i storleken på lomon, eller dess värddjur? Jag ser fram emot köttbackanal hos Lo och A när vårsolen väcker gårdsgrillen.

  9. Jag har en affisch med streckade delar utritade på en stor ko. Vi är helt bloggmatta, som du märker. Men absolut vårgrill.

Kommentera

