Olika goda saker i en gryta

I fredags spelade halva Novellredaktionen skivor på Babel. Eller ja, vi var inbjudna för nollnolltalet.se (som ni förresten borde rösta på i Aftonbladets bloggpris, rösta på Elin Grelsson också när ni ändå gört). Efter fantastisk dans, med minst tre Beyoncelåtar, gick vi hem med lite folk och drack gin och fuskade i TP. Sen dess har jag varit bakis. Drinkarna var så goda att vi bara drack och drack. Gin och granatäpple är bästa kombon.

I går kväll släpade jag ur sängen, cyklade till Värnhem och köpte olika goda saker. Stoppade dem i en gryta.

Fläsk- och fänkål i en gryta
(4-6 portioner)

1,2 kilo grisbog
1 rödlök
3-5 klyftor vitlök
1 fänkål
2 burkar mutti, gärna körsbärstomat
2 msk fänkålsfrön
4 rosmaringrenar
10 salviablad
1 apelsin
ev 1/2 dl vitt vin
salt och peppar
lite extra salvia och rosmarin

Gör så här:

1. Skiva bogen i cirka en centimeters skivor. Dela den på mitten först om den är bred. Dela löken mitt av och skär i tunna skivor, skiva också vitlöken.

2. Varva kött med kryddor, lök, vitlök, fänkål och tomat i en gryta. Dela apelsinen och pressa över hälften. Tillsätt vin eller vatten. Låt puttra länge på låg värme tills köttet är mört.

3. Pressa över andra apelsinhalvan. Hacka lite mer rosmarin och salvia och vänd ner. Smaka av med salt, peppar och eventuellt lite socker. Ät den med nåt, jag gillar pasta.

4 responses to “Olika goda saker i en gryta

  1. Gott!
    Men hallå, blogga drinken?

  2. det går inte. olika saker som fanns: granatäpple, granatäpplejuice, tonic, citron, lime, kumquat, gin.

  3. Och jag hade mage att konstatera att de där fingercitronerna inte fanns, haha! Sjukt goda var drinkarna. Lite för goda.

  4. Och jag som trodde jag var ensam om att fuska i TP.
    Fortsätt med det, det blir roligare så!

Kommentera

