Den briljanta auberginegratängen

Förra veckan kom vegetarianerna och Julia på middag. Vi åt auberginegratäng, fänkålssallad med parmesan och bönsallad. Istället för att ha tomatsås i gratängen, som ibland blir lite vattnigt, hade jag den sidan om. Receptet är från Donna hay, fast lite omgjort.

Auberginegratäng utan tomat
(sex personer som varmrätt)

3 normalstora auberginer
lite olja
500 gram ricotta (jag hade inte så mycket, tog 250 g ricotta och sen keso och creme fraiche resten)
5 dl grädde
6 ägg
2 + 1 stora nävar parmesan
basilika eller vad man gillar
salt+peppar

Gör så här:

1. Skiva auberginen väldigt tunt. 3 mm kanske. Dela den på mitten först om du tycker det är enklare, se till att ha en vass kniv. Lägg skivorna i en skål med lite, lite olja. Vänd runt. Stek eller grilla på hög värme tills de får fin färg. Det ska inte vara någon olja i pannan.

2. Blanda resten av ingredienserna, utom en näve parmesan, i en skål. Varva i en form. Min var 20×20 cm. Man kan anpassa som man vill. Blanda mer ostkräm. Skära mer aubergine. Det är inte så noga. Hit kan man förbereda några timmar i förväg.

3. Sätt ugnen på 200 grader. Strö över resten av parmesanen. Grädda tills gratängen har stannat och den har fin färg, runt 20 minuter.

Salladen gjordes på gröna blad, maché och lite annat. Tunt hyvlad fänkål, lite olja, salt, peppar och massor av pressad citron. Minst en näve parmesan på den också. Bönsallad med dijonvinaigrette och enkel, hemkokt tomatsås till.

Uppdaterat: Om ni undrar över parmesanhysterin. Min bror gav mig ett microplane i julklapp. Vad mycket roligare det blivit sedan dess, livet.

5 responses to “Den briljanta auberginegratängen

  1. Nåt positivt med det där med ditt jobbande är ju att du är tillbaka och bloggar. På ont och gott. Kanske mest ont för din del…

  2. Alltså det här låter så gott.

  3. Jessica: Jag är tillbaks på jobbet redan, så det är ingen fara. Ska försöka orka blogga också. Det går i perioder.

    Simon: Det var det! Särskilt med fänkålssalladen till. Jag måste göra om.

  4. Det var mycket gott! Ångrar att jag åt så lite.

  5. Maggie: jo, det går ju upp och ner, den som väntar på något gott typ

Kommentera

