Man tar vad man har osv.

Jag slutade på ännu en redaktion och fick en fin present inslagen i fullmäktigehandlingar från Staffanstorp. Det är kommunreporterhumor. Jag fick också tal och kramar. Jag blev lite ledsen. Mina kakor väckte någorlunda uppmärksamhet och jag lovade recept.

Hmm. Var ska jag börja. Så här va. Det började med ett Nigella-recept, Coconut macaroons från How to be a domestic goddess. Två äggvitor. Men jag hade fyra och tänkte att det var bra att använda alla. Tyvärr kollade jag inte resten av ingredienserna innan jag började.

Vispa fyra äggvitor fluffigt, med en liten droppe vinäger eller äggvitepulver. Nu tar du 200 gram socker och tillsätter lite i taget och fortsätter att vispa tills det blir en styv marängsmet. Här kom mitt första problem. Jag hade inte strösocker. Jag hittade en burk rosa dekorationssocker med rosensmak. 100 gram av det fick åka i, men det var så mycket ros att jag inte ville ta mer. Mitt hemgjorda vaniljsocker fick fylla ut, tillsammans med florsocker och honung. 60 gram mald mandel, 500 gram kokos och 1 tsk salt ska vändas ner. Jag hade typ 100 gram mandel, 300 gram kokos och rätt mängd salt i stället. Det blev mer marängigt och mindre mandelbiskvi, men oj gott ändå. Så ugn på 175, forma bollar på bakplåtspapper och grädda tills de har färg både ovanpå och under. Bästa sättet att kolla om en kaka är klar är att ta en stekspade och titta på undersidan. Jag doppade i tempererad choklad. Just det, rosensmaken försvann helt.

Idag åt vi dem direkt ur frusen till desert. Det smakade som gräddbullar, fast frasigt. Ja väldigt gott. Man behöver faktiskt inte vara så noga med recept om man har någorlunda koll på smetars konsistens. Och inte är rädd för att misslyckas förstås.

6 responses to “Man tar vad man har osv.

  1. jag älskar recept som är sisådär. man få visst inte göra så när man bakar. därför låter jag alltid martin sköta degar. men när jag gör kakor eller annat som är tillräckligt gott att pyssla med, så förvandlas alltid de exakta recepten till höft-recept (men sen jag skaffade våg har det blivit bättre, mest för att det är kul med knappar och teknik).

  2. mmmm de var så goda. gör igen!

  3. Låter fantastiskt! Lika fantastiskt som att paketet var inslaget i fullmäktigehandlingar från Staffanstorp!

  4. måste man ha äggvitepulver?

  5. Nä, inte alls. Nigella säger vinsten. Jag har börjat ha äggvitepulver sen jag hade det i makronerna och de blev perfekta. Det blir styvare maräng. Men inte nödvändigt. Särskilt inte för de här skåprenskakorna.

  6. Jag har vinsten, om jag kan slippa (eller slippa och slippa, jag köper ju alldeles för gärna ingredienser) äggvitepulver så provar jag vinsten.

Kommentera

