Två världsdelar, eller tre

Argh, jag kan aldrig bestämma mig. Malmö, eller Stockholm, eller Göteborg. Jag vill bara flytta hela tiden. Byta jobb, kille, liv, bästis, favortittvserie.

Det är helt hopplöst när jag försöker förbereda middagen dagen före. Men jag måste för att inte hamna i takeawayträsket.

I veckan gjorde jag ett kinesiskt långkok, med risvin, fivespice, socker, stjärnanis och ja, ni vet. Men min five spice är helt värdelös, med alldeles för mycket kanel. Så när jag sen skulle äta det så ville jag förstås inte mer. Jag fiskade upp köttet ur såsen och åkte till Asien. Där kom jag på att kanelköttet nog skulle funka bra med lite typ texmexsmaker. En korianderdip och en tomatsalsa. Bestämde att äta det dagen efter.

När den dagen kom var jag hopplöst sugen på torkad timjan. Jaha. Tre dagar innan hade jag tabascocravings. Orka. Timjanen fick faktiskt vänta till fredagkvällens lammkotletter. Det blev texmexkanelkött och urgott var det.

Gör typ så här: Koka högrev länge i ingefära och allt jag listat ovan. Lägg till lite extra kanel om din fivespice är välbalanserad. Släng såsen, kyl köttet ett par dagar. Gör taffels goda tomat- och aprikossalsa. Mixa en kruka koriander med en fjärdedels finhackad schalottenlök, en pressad lime, lite chilikärnor (eller grön chili), salt, peppar, en droppe honung och lite tabasco. Stek köttet hårt i olja. Gör enkla quesadillas, skär i bitar och doppa tillsammans med köttet i såserna.

4 responses to “Två världsdelar, eller tre

  1. åh, maggie! kan du inte laga mat till mig innan du flyttar!

  2. evala! trazila sam po netu recept za dalmatinske fritule i naisla na tvoj blog pa evo da ti ostavim pozdrav od jos jedne dalmatinke na sjeveru 🙂

  3. Ah! Puno hvala! Ja nisam dobar na govoriti i pizati hrvatski ali ja razomin malo vise.
    To recept je jako dobro, ja puno volim fritule. Di si ti živi? Moj roditelj živi u Murter.

  4. Vi gör grym chili på högrev som får puttra i sådär 4-5 timmar med en massa god mjukkokt och mosad torkad chili influgen från Mexico:)

Kommentera

