Så fiffar du torkad svamp

Jaha, visste alla andra att torkad svamp ska blötläggas i kallt vatten? Jag visste inte det. Lärde mig av mormor när jag hälsade på henne nyligen.

Polsk svampsoppa:

Blötlägg stor näve torkad karljohanssvamp eller blandade sorter i  kallt vatten. Jag vet, asdyrt om man köper i Sverige. Förutom i valfri polsk butik. Där är det skitbilligt.

När svampen är helt mjuk, koka den sakta i kycklingbuljong som du kokat själv (originalreceptet), eller fuskbuljong, eller kalv (tycker jag är godast), eller mörk ox (blir skarp smak men jag gillar).

Efter ett tag smakar hela buljongen svamp. Red med ett par tsk mjöl utrört i någon dl creme fraiche (smietana) om du vill.

Ha i nudlar eller lane kluski (”hällda nudlar”, en sorts klimp) eller tex uszka, tortelliniliknande små grejer som finns i polska butikens frysdisk. De med surkål som jag trodde så mycket på visade sig dock inget vidare.

Klart.

Obs, polska soppor är inte till för att mätta, utan för att inleda måltiden. De är aldrig sådär matiga som svenska matsoppor.

Utan egentlig koppling till ovanstående: världens finaste youtube. Min kompis Isis som postade det här på Facebook skrev ”Moments like this make me sooo happy to be a sista”. För mig är det bara ren lycka:

Jag skriver det här på tåget till Stockholm där jag ska hämta Stora Journalistpriset. Förhoppningsvis. Håll koll här ikväll!

6 responses to “Så fiffar du torkad svamp

  1. Grattis, du fick det!! De sa det på radio.

  2. GRATTIS! Så roligt! Hoppas att du har en toppenkväll och att det kännsuveränt.

  3. Stort grattis till priset!

    Men du:

    Blötlägg svampen i kokhett vatten istället. Blir mycket bättre tycker jag.

  4. Tack för peppen!
    Andreas: har alltid gjort i varmt förut. Svampen har blivit hård. Nu i stället mjuk. Förklara det.

  5. Skumt. Har ingen förklaring. Jag har blötöagt i både kallt och varmt, över natten och en halvtimme. Får bäst effekt på mina torkade karljohan med lite hett vatten i ca 2 timmar.

  6. Ja, blötlagt ska det naturligtvis vara.

Kommentera

