Granatäpple – så får du ut det göttiga utan kladd

 

 

 

 

 

 

Gör två skåror i skalet diametralt mitt emot varandra. Skär inte in i själva kärnorna.

 

 

 

 

 

Bänd isär.

Pillra ut kärnorna, bort det vita:

De iranska är alltid att föredra. Kolla själv färgen på bilden nedan. När jag skulle göra guiden ovan var de slut, finns bara ibland på Teheran Super och hittills inte hos någon på torget. Diskussion om sorter hos Sofia.

Styckningen har jag lärt mig av F, som jag saknar lite. Missa inte hans grapefruktguide. För att vara en som bryr sig sådär om frukt är han onödigt bra på att tranchera den.

13 responses to “Granatäpple – så får du ut det göttiga utan kladd

  1. Tack för tipset!

  2. såg en snubbe på youtube – hrm. jaques pépin? – som delade frukten och sedan knackade på dess baksida för att få kärnorna att lossna.

    I Chile lärde jag mig att ett avkok på granatäppelskal lindrar sur mage.

  3. Ja han som har lärt mig detta hävdar också att man ska knacka sådär. Han har dock inte lyckats visa det på något särskilt övertygande sätt. Troligen behövs mognare frukt än vi får tag på här.
    Lindra surt med surt? Hm.

  4. Hallå, berätta mer om avkoket!

  5. Tja, det är inte svårare än vad det låter: Släng i lite granatäppleskal i vatten, koka upp, låt svalna och drick. Har tyvärr inte koll på mängderna, tror inte det är så noga. Det blir inte jättegott och det verkar inte omedelbart, men jag vill minnas att det funkade helt ok.

    En annan grej som är kul att göra är hostmedicin baserad på lök och socker, tydligen lika vanligt i Polen som i Chile.

    Avgrundsmedicinen som botar _alla_ förkylningar är varm mörk öl med honung, vitlök(!) och… typ salt, tror jag. Effekten – enligt mig – är att den skrämmer bort virusen, för jävlar vad fort en blir frisk efter att ha druckit häxbrygden. Smakar VIDRIGT.

  6. …fast med det sagt så är ju de granatäpplen vi får hit till Sverige direkt sorgliga. I Chile (som är det enda granatäppleland jag känner till) exploderar de på trädet.

  7. skalet! intressant! men smakar sunk eller?
    hostmedicinen har jag aldrig hört talas om.
    avskräckande effekter hos mediciner ska inte underskattas.

  8. Skalet, eventuellt det vita oxo. Smakar, eh.. kanske inte sunk, men bittert.

    Vad gäller hostmedicinen kan du kolla på Mickey J:s blogg (http://mj.barczyk.se/blog/1151/sa-har-gor-du-egen-forkylningsmedicin-hostmedicin) – den beskrivningen funkar. Och udda nog så smakar det rätt gott. Inte så lökigt.

    slutligen: grattis (;

  9. Pingback: Saffransbomber och granater « pre-tequila

  10. Sveriges största Nigella-fan tipsar om Nigella-metoden:
    Dela granatäpplet i tu, banka med en slev ovanför en skål. Mkt effektivt, minimalt med kladd.

  11. Obs, the Nigella fan är Anna Hellsten, inte jag. /Julia

  12. Forutom att det inte funkar! Typiskt snygg teori. Som for ovrigt aven har avhandlats hogre upp har i kommentarerna. Men tack for engagemanget 🙂

  13. Funkade på mitt äpple igår! Det är säsong för de mogna nu.

Kommentera

