Ny lägenhet, nytt kök, traditionella fyllda paprikor

Känns det inte bra att laga mat i en lägenhet man flyttat in i får man ont i magen, för man vet att man snart måste packa och dra snart igen.

Förra lägenheten var sådan. Fast jag avskydde den ändå, särskilt när det blev för kallt för att vara på balkongen, som var lägenhetens enda behållning. I den lägenheten lagade jag väldigt sällan mat. Fläkten lät alltid otroligt högt, oavsett om den var på eller inte, och höll på att ge mig hjärnblödning (hatar ljudet av fläktar och dammsugare).

Den här lägenheten är super på flera sätt. Ett par hundra meter till torgets frukt och grönt, ett par hundra meter till stans bästa kaffe, ett par hundra meter till bästa kalvkebaben, ett par hundra meter till bästa indiska stället i stan, noll meter till makalöst baklavabageri (oh yes, jag bor i samma hus som ett libanesiskt baklavabageri, fattar ni vad gott det doftar i trappuppgången!) ja, jag kan hålla på i evigheter. Det enda trista är att jag skulle ha haft cirka två hundra meter till Maggie&David&Katterna om de inte hade flyttat. 

Och, det är en fröjd att laga mat här. Och den första maträtten blev en riktig barndomsklassiker; fyllda vita paprikor med potatismos.

Egentligen ska det vara ris ihopblandat med köttfärsen som stoppas i paprikorna, men jag hade inget. Det blir lika gott, faktiskt lite godare för det blir mer såsigt. Gillar man inte sås, koka ris och blanda ned i färsen.

Det här ska inhandlas:

Ett gäng paprikor (jag kör alltid vita, jag tycker du ska köra vita, men det funkar med röda också, fast helst inte)

Blandfärs

Ett fång bladpersilja

Två sunktomater

Vegeta

En gul lök och några klyftor vitlök

Några sprut av ketchup och ett par tsk tomatpuré

Så här gör du:

Skär av ”roten” av paprikorna och ta bort kärnorna. 

Bryn hackad lök, vitlök och en stor näve persilja i lite smör. Lägg i färsen och bryn tills den inte är röd längre.

Skeda ner färsen i paprikorna. Lägg dem i en stor kastrull, fyll på med vatten tills paprikorna nästan är täckta. Hacka ner sunktomaterna, häll på vegeta, paprikapulver, peppar. SALTA inte, eftersom vegetan är så salt. Smaka hellre av med salt på slutet.

Spruta ner lite ketchup och sleva ned några teskedar matpuré. Rör om och lägg på lock och låt det långsamt koka tills paprikan är helt mjuk.

Servera med potatismos som ska vara rätt fast och toppa med massor av persilja.

Ajde, dobar tek.

 

6 responses to “Ny lägenhet, nytt kök, traditionella fyllda paprikor

  1. Fyllda paprikor är gott-har upptäckt det först i vuxen ålder. Tyvärr har jag skaffat en paprikarädd man-

  2. Mitt senaste favorittrick är att köpa frysta kronärtkockshjärtan på Bredängs livs (15kr, 500g) och ha i min mustiga lammgryta.

    Ett annat trick är att alltid ha misopasta hemma. Alla grytor, oavsett om det är kyckling, lamm eller grönsaks, blir godare med en matsked misopasta i.

  3. jag har inte riktigt blivit vän med fylld paprikor än (förutom själv fyllningen dårå) men då har jag ju aldrig provat att fylla vita så jag ska följa ditt råd men kör vegetariskt, fejkkött går helt ok annars gillar jag fetaost + ris + bladpersilja och andra örter som man har hemma

  4. hög igenkänningsfaktor angående bostad, ska flytta jag också och längtar redan efter nya köket, fint att du trivs i ditt!

  5. @Sofia: grattis till flytt! var bär det av? tycker det låter mkt godare med veggie-fyllda-paprikor än att använda fejkkött. Ett par sunk tomater i den röran som du skriver, eller kanske till och med lite soltorkade tomater, och kanske lite svarta oliver, så blir det mer smak. Annars kan man ju också göra fyllda paprikor fast toppa med ngn god ost och ugnsgratinera dem.

  6. @ CrimsonAnna: Är han lika rädd för varma paprikor? För jag är själv inte särskilt förtjust i rå paprika men så fort de blir varma och mjuka får de en helt annan smak. Och de vita smakar inte lika starkt.

Kommentera

