Genial fisk med karibisk inspiration

Eller ”Konsten att stjäla av sig själv och andra”.

Det började med att jag och legenden Ulf åt middag på Carib Kréol. Ulf har bytt blöjor på en av ägarna. Alltså för 25 år sedan. De är i stort sett släkt. 

DSC03820Jag åt grillad tonfisk med tunn blodgrapesås. Såsen var fuskad: blodgrapejuice, apelsinjuice och lite rödbetsjuice. Smart. Asgott. De två orden kan för övrigt sammanfatta det mesta av deras mat. Fast inte för smart, det gillar jag. Inga jävla pulver.

Man fick granatäppelkärnor på salladen, och en gul risotto som var för söt till. Jag tänkte att det hade passat fint med torrt persiskt ris. 

Jag gick med smakerna och pastellfägerna som en envis schlager i huvet tills det var lördag. Det hade gått tio dagar utan att jag ens bredde en macka hemma. Det var dags för en torginsats.

Automatiskt köpte jag sötpotatis och granatäpple, och hundra andra saker. Nästa dag var mitt kök en industriell tillverkningszon. Ett av projekten var en soppa av den här typen. Fast bara lök, vitlök, sötpotatis, vanlig potatis, det gröna från purjo, liten tetra kokosgrädde + lika mycket vatten, buljongtärning, slatt kokosnötvinäger (är fortfarande fascinerad över hur nåt som luktar så vidrigt kan smaka så gott), liten slatt vietnamesisk kryddpasta som stinker chili och fisksås (bara för att buljongen var slut och det behövdes mer smak). När det hade kokat en stund slängde jag ner skivad fin sommarmorot också. 

/uppdaterad: jag glömde kryddorna… de ingick ju i det gamla rececptet under länken, men iaf: hel spiskummin, koriander, kardemumma, en bit kanelstång – obs ej för stor, torkad chili så mycket du vill. fräs i solrosolja först av allt./

Här kom den plötsliga vändningen: F ringde och ville ha mat. Jag bjöd in honom och började sedan rota runt längst bak i frysen. Han tycker nämligen mat är meningslös om den inte innehåller någon sorts kött. Jag hittade en fryspåse med 800 gram hela pangasiusfiléer. 

DSC03853

Efter en fultining (till hälften) bredde jag ut filéerna på botten av en ugnsform och hällde över soppan. Ta-da, gratäng!

Det stod på fiskpåsen att den bara skulle koka upp. Nu var den ju halvfryst, så den fick bubbla i kanske tio minuter i 175 graders ugn. 

Satan så bra det blev! Superfin konsistens på fisken, inte alls söndrig, som att den hade varit färsk. Och väldigt god smak. Mångfacetterad men inte stark. Fräsch, fast jag kan inte använda det ordet om mat utan att tänka på Isobel

DSC03856Man fick koriander och granatäppelkärnor uppepå.

F lagade persiskt ris till. Mycket riktigt passade det.

Riset ska få sitt eget blogginlägg snart.

3 responses to “Genial fisk med karibisk inspiration

  1. ååååååh! bjud mig på mat!

  2. Mmm den var god. Obs, fick smaka dagen efter. stolt och priviligierad.

Kommentera

