När vill man ha en fläta?

Jag lovade att jag skulle stå för fredagsfikat i förra veckan. Alla visade glada miner och bara: ”jaja, eftersom du har en matblogg så blir det något riktigt smarrigt, något roligare än vanlig fläta”.

Ska man någonsin bli glad och tacksam över att få färdigköpt fläta? Särskilt till fredagsfikat när blodsockret är i botten, du har en miljon saker att göra då flera dagars tidningar ska planeras, därför behövs något riktigt saftigt och maffigt. Inte en torr fläta.

I en pappershållare hittade jag det här receptet som jag tror kommer från en bok som jag tror heter Cecilias Fikastunder av Cecilia Vikbladh.

Tänker alltid att det ska vara så mysigt att baka på kvällen. Varenda gång slutar det med fullständigt kaos, jag har inte alla ingredienser hemma och jag glömmer att hälla i något.

Denna gång var inget undantag. Hela diskbänken och halva spisen var gömd under ett lager att alla ingredienser, jag var tvungen att flirta in mig hos bosnierna nere på hörnet så att jag kunde köpa mandel på krita och sedan glömde jag att blanda ned mjölken.

Kakan är beräknad för 10-12 bitar men den är rätt mastig, så jag skulle nog säga 12-14.

Citron- och blåbärskaka med smultopping

100 g smör

2 ägg

2 dl strösocker

1 1/2 dl mjölk

4 dl vetemjöl

1 msk bakpulver

1 tsk kanel

1 citron

200 g blåbär (jag körde både hallon och blåbär)

smör och ströbröd till formen

Smultopping

1 dl vetemjöl

1/2 tsk bakpulver

50 g smör

1 dl muscvadosocker

50 g sötmandel

Ugnen: 200 grader

Smält smöret och häll i MJÖLKEN. Vispa ägg och socker och rör ned smörblandningen.

I en annan bunke: Blanda mjöl, bakpulver och kanel. Riv citronen och pressa ur saften (tänk på kärnorna, det gjorde inte jag…) 

Blanda ihop alla till en enda smet. Smöra och bröa en springform, häll i smeten. Knåda ihop alla ingredienser till toppingen och strö över små klumpar över kakan. Grädda i cirka 30-35 min.

Jag var så trött när kakan var klar att jag glömde plåta den, men förutom kaoset på bilden nedan så ser man vilken finfin färg kakan får, den blir liksom lite plommonlilafärgad i mitten.

DSC01014

2 responses to “När vill man ha en fläta?

  1. Vad tyckte dom då, jObbarkompisarna?

  2. Åh, det glömde jag att skriva ju, de fullständigt älskade den. Ord som makalös, fulländad och jättegod gick att höras mellan kaktuggorna.
    Så jag kan varmt rekommendera den. Man känner sig som Bree i Desperate Housewifes.

Kommentera

