Allt går utför

Jag har ju tidigare hävdat att Volym gör Malmös enda anständiga sallader. Det har de tyvärr slutat med. I veckan fick jag en lövhög med lite hackad lök och selleri på hos dem.

”Vad har hänt, förut var era sallader jättegoda” sa jag.

”Jag veeet, jag har sagt till den nya kocken men han lyssnar inte” sa den generade servitrisen. 

Hon hade vänligheten att bjuda på vinet. Så kostade lövhögen 119 spänn också. Förr var deras sallader värda det. Allt var bättre förr. 

DSC03737

I Israel är de våldsamt bra på sallader, soppor och mackor på kaféerna. Varje latte-i-pappmugg-hak har en egen liksom linje på maten, och de fattar att man måste äta ordentliga portioner och är inte rädda för grönsaker.

Nyligen åt jag tex en gigantisk sallad med friterad chèvre (hrm, ja, det blir så på jobbresor), som även innehöll helt oannonserade grillade zucchini, bönor and whatnot. Dock ej burkmajs.

Mackan på bilden ovan heter bara ”rostbiffbacka”. Försök förstå hur stor den är. De där solglasögonen får mig att likna en fluga. Tallriken går inte att lyfta med en hand. I mackan finns rostbiff, hemgjord pesto, senap (ja det passar), rödlök, tomat och kanske nåt mer som jag glömt. Bredvid mackan ligger en hög jättegod surkål. Oannonserad. 

Stället var hippt med stor uteservering mot havet. Vid ingången stod en rysk säkerhetsvakt med en gigantisk puffra. Likadan som den amerikanska polisen har, sa han. Hela tiden höll han på att somna med hakan mot bröstet. Jag var livrädd för att något terroristliknande skulle dyka upp och han skulle börja skjuta vilt omkring sig.

2 responses to “Allt går utför

  1. hmmm, min kommentar försvann, ska försöka återskapa:

    kanske är det dags att flytta.

    fint om israel. jag vill ha mer, typ fisken och det! vet att du sitter på skatter.

  2. känner igen mig, inte bara från Israel utan andra länder/städer där det finns bra enskla ställen och många av dem dessutom

Kommentera

