Syltade kantareller

Så fort jag har lagat något med kantareller i sommar, har jag haft mina syltade som tillbehör. Sur kantarell plus jolmig, fet kantarell är så bra. Igår åt vi dem till svamp- och selleririsotton.

Syltade kantareller

1 kg kantareller, gärna små fina
1 lök
1 liten bit chili
3 lagerblad
några dillkronor
2 dl tolvprocentig ättika
3 dl vatten
2 dl strösocker

1. Lägg kantarellerna i en kastrull med lite salt och låt dem vätska ur sig. Sila (spara vätskan i frysen och ha med den i buljongen när du gör risotto.

2. Kantarellerna i väl rengjorda burkar tillsammans med lökmånar, chili, lagerblad och dillkronor. Koka upp lagen och häll över så det täcker. Sätt på lock och vänta ett par dagar. Håller länge i kylen om man inte petar.

risotto

Svamp- och selleririsotto

(4-5 pers)

1 gul lök
2 vitlöksklyftor
2 selleristjälkar
lite torkad karljohansvamp
1,5 l buljong+svampspad
5 dl risottoris
1,5 dl torrt vitt vin
massor av kantareller och ostronskivling
2 dl parmesanost
mycket persilja och selleriblad

1. Skär lök, vitlök och selleri smått och fräs tio minuter på lägg värme. Koka upp buljonen med den torkade svampen i. Plocka ur savmpen, hacka den och lägg ner med löken.

2. Lägg ner riset. låt det fräsa ett tag. Släck med vinet. Rör sedan i buljong en skvätt i taget, tills det är krämigt, riset är klart och risotton är så flytande du vill ha den. Jag gillar den fast. Det är inte säkert att all buljong går åt.

3. Smörstek svampen. Hacka hälften och rör ner i risotton tillsammans med parmesan och finhackad persilja och selleri. Salt och peppar förstås. Låt stå ett par minuter, vänd sedan ner resten av svampen.

Uppdatering: Här är Kingas kantarellrisotto från förra året. Med utförligare metodbeskrivning.

Uppdatering 2: Min kompis Karin, som blev bjuden på risotton tittade storögt och sa ”kantareller, jag fick jättemånga av mamma, men jag slängde dem för jag visste inte vad jag skulle göra med dem.

5 responses to “Syltade kantareller

  1. Stackars Karin.

  2. Varför kallar man dom syltade?

  3. jippie! och till risotto… mycket bra. detta är risottohösten. som kommer att övergå i risottovintern så snart saffranssuget sätter in.

  4. Oj, Jessica, det vet jag inte. Kanske nån annan som kan svara.

Kommentera

