De perfekta makronerna, äntligen

Jag har bakat och svurit. Antingen spricker de eller flyter de ut, eller faller de i små strösselbitar. De brukar vara goda ändå, men goda och fula makroner är ju inte värt nånting.

Idag bakade jag ett recept från ljuva Cannelle et vanille. När första plåten var inne satt jag på golvet framför ugnen och skrek ”de spricker inte, de spricker inte”. Efteråt satt jag still i fårskinnsstolen ett tag och grät.

makroner

Makroner
(ca 40)

140 gram äggvita
3 gram äggvitepulver
80 gram strösocker
180 gram mandelmjöl (svårhittat, jag köpte tysk, superfint mald mandel hos Noor livs på Ystadsgatan. den funkade bra, fast makronerna blir ändå lite grövre med sådan.)
240 gram florsocker
några droppar färgpasta

1. Separera äggvitorna från gulorna dagen innan. Låt dem bli rumstempererade innan du börjar baka.

2. Sikta ihop mandelmjöl och florsocker. Jag hade för dåligt tålamod och lät bli. Det funkade ändå, men några klumpar blev det. Så orkar man är det bra.

3. Vispa äggvitorna och äggvitepulvret tills det blir fluffigt och toppigt. Tillsätt lite strösocker i taget tills du har en glansig maräng. Rör ner färg. Tänk på att göra färgen lite starkare än du vill att slutresultatet ska bli. De blir blekare när du vänder ner mandelmjölblandningen och sedan bleknar de ännu mer när du bakar dem.

4. Vänd ner mandelmjölblandningen i marängen med en slickepott. Jag har en hård från Ikea (tack Kinga!) som är jättebra. De vanliga mjuka ger för lite stadga tycker jag. Hur som helst, vändningen är viktig. Tidigare har jag varit för försiktig, av rädsla att få ut för mycket luft ur smeten. Men man ska vända mycket. För slickepotten runt kanterna på skålen. Glöm inte botten. Smeten kommer krympa rejält men det ska va så. Vänd tills det är välblandat och smeten är glansig och fast.

5. Sätt ugnen på 150 grader. Spritsa ut runda, höga kakor på bakplåtspapper. Man kan göra så stora man vill. Jag gillar att tänka enkronor. De flyter ut lite grann medans de torkar. Låt kakorna stå en halvtimme-timme, tills de är torra på ytan.

6. Lägg lite isbitar eller vatten på en plåt under den du bakar på. Grädda kakorna i åtta minuter, snurra plåten och grädda i fem till. De ska vara torra ovanpå, men kladdiga inuti, med fast botten. Låter du plåtarna stå inne olika länge får de olika färg.

7. Låt dem svalna tre minuter. Dra sedan av pappret och låt dem svalna helt på kallt underlag. Lossa försiktigt, kanske med hjälp av en osthyvel om de sitter hårt (men då har du gräddat dem för kort tid).

8. Fyll dem med ganache, smörkräm, marmelad eller vad du vill.

11 responses to “De perfekta makronerna, äntligen

  1. Hur kommer det sig att bakning alltid låter så himla kul, lätt och inspirerande när du bakar? Hos mig blir det bara pannkaka så fort jag ska försöka mig på mer än en smulpaj.
    Mycket roligare att baka när man har dig som pedagogisk fröken, som med bävertårtan.

  2. Supergoda och superfina makroner.

  3. Grattis :)!!!
    Så har jag haft det med mina Canele, helvetes bakverk, gör som jag säger!!!
    Kakburken har många såna ingredienser som gör bakningen enklare och roligare (quirky stuff).

  4. chips pomfritt, jag saknar ord.
    Stum av beundran.
    Och fylld av macronövervinnarlusta.
    Tack!

  5. Mamma Marie-Louise

    De kakorna blev avslutningen på semestern 2009 och bättre avslutning går det inte att få! Idag vräker regnet ner och åskan går….

  6. Emma: Baka dem! Och nu när jag har lyckats en gång ska jag jobba på att förenkla receptet.

  7. Vill baka och äta dem nu!

  8. Pingback: Chaunsa: Pakistansk mango i augusti — Exkursioner på Taffel.se

  9. Låter inte så dumt! Får testas här i hemmet.

  10. Pingback: Oops, glömde nyckelen « pre-tequila

  11. Arrgh… För mig sprack de… Men antar att det berodde på att jag inte hade 3 gram äggvitepulver. Sket i det annars följt receptet till punkt och pricka.

Kommentera

