Tandoori-mayhem i Småland

Ännu en gästblogg, hurra! 

Bloggare är Magnus Karlsson, superhjälte, tvåbarnsfarsa, tolerant vegetarian och chefredaktör på Smålandsposten. Han och jag är jämngamla. Knäckande. 

Nedanför bilden kommer den ocensurerade historien om hur Magnus (nästan) byggde en tandooriugn. In his own words.

tandoor

I våras gjorde familjen en nästan fyra veckor lång resa till Malaysia och Singapore. Vi vuxna för att återuppleva, barnen för att bada – en baktanke var att lära dem uppskatta maten: indonesiskt, nyonya, kinesiskt och indiskt.
Det gick sådär även om kokospannkakorna på nattmarknaden var populära. Själv åt jag mig igenom tandoorispett, alo gobi, ikan bilis och färskfångade räkor sweet & sour. Favoritkrogen blev i mitt fall en indier med uteservering precis vid vattenkanten.
Väl hemma började tankarna på ett utekök i trädgården växa. 
Några googlesökningar senare stod det klart att en portabel tandoor för hemmabruk skulle gå på 5 000 kronor plus frakt.
Bakom växthuset stod en terracottakruka som inte använts på evigheter.
Jag är från Småland.

***

En vacker sommarkväll eldade jag på i botten av krukan. Kökstermometern hängdes på insidan för att få koll på hur högt jag kunde få upp värmen.
En fläskfilé klappades in med en marinad på tandoorikryddan från Little India i Penang och träddes på metallspett.
Själv valde jag halloumi som köttsubstitut. Redan här kan det vara på sin plats att slå fast att det var en dålig idé.
Termometern sköt snabbt i höjden. 130 grader. 140 grader. Jag lassade på mer kol. Vid 170 sprack krukan men inte värre än att jag fortsatte. Yngsta dottern fick ansvaret som tandoor-vakt och från en utsläpad stol lovade hon säga till om det knakade olycksbådande. Jag ilade mellan köket och krukan.
termoEn överbliven skifferplatta fick tjäna som lock. Snart nåddes 258 grader i mitten av ugnen. En riktig tandoor kan värmas till 400 men jag vågade inte längre utan bestämde mig för att det var dags.
Spetten kördes ner i glöden och köttet började fräsa.
Halloumin ramlade av från spetten så fort den blev ljummen. Trots känslan av misslyckande räddade jag vad som räddas kunde och stekte på dem i en panna.
Köttet tog tid, men blev populärt. Även spetten hade lett värmen och det syntes att bitarna tillagats även inifrån.
I flera timmar efteråt strålade leran tillbaka värmen och höll strax under 200 grader. 

***

Egentligen ska en lertandoor isoleras och muras. På flera tandoorsajter på nätet varnas uttryckligen för att försöka utan att ett proffs installerat den.
På Indian Tandoors står följande:

***** CAUTION *****
Using your Clay Tandoor as it is with Gas or Charcoal can cause serious injury. It needs proper installation with Good Quality Industrial Insulation with a Brick & Mortar Wall or Metal Drum or any other outer casing you may want to use.

Lallare som jag göre sig alltså icke besvär.
I går hittade jag en hederlig vedeldad varmvattenberedare på loppis. 120 cm hög, eldningslucka i nederkant, uttagbar vattenbehållare, lock med ställbart luftintag och skorsten på baksidan. 
Jag funderar nu som bäst på hur jag ska kunna klä insidan med lera.

4 responses to “Tandoori-mayhem i Småland

  1. Jag såg länken från facebook, intressant och inspirerande må jag säga.

    *Härligt med uppfinnare*

  2. Ja, onekligen en härliga återgivelse.

  3. Inspirerande! Själv har jag drömmar om att bygga en stenugn i pergolan, men det verkar rätt krångligt så det får nog bli framöver.
    Funderar fröken Dill

  4. När jag var i Goa för ett par år sen så såg jag några tandooriugnar byggda av oljefat, lera för kakelugnsbygge borde ju fungera perfekt att lägga på insidan av ett tomfat

    // Olof

Kommentera

