Stir it up

Quench me when I’m thirstybob-marley

Come on and cool me down, baby, when I’m hot

(ooh-ooh-ooh-ooh)

Your recipe is, darlin, is so tasty,

When you show and stir your pot.

(ooh-ooh-ooh-ooh)

So stir it up!

Little darlin, stir it up!

Come on baby, stir it up, oh-yeah-ha

Little darlin, stir it up!

Ah, sorry, alltså det skulle egentligen handla om den nya jamaicanska krogen på gamla Amore. Nu heter den D’Nye (?).

De spelade jättebra musik såklart men hade inte Red Stripe, vilket väl får betraktas som tjänstefel i sammanhanget, och hade ingen meny och fyra rätter att välja på: kyckling, gris, fisk eller… en fjärde sak jag inte minns. Allt grillat på två stora övre medelklass-villaområde-gasolgrillar-med-lock ute på den asfalterade gården och med samma tillbehör.

Tillbehören var ris med röda bönor, friterade matbananer, nåt mer och nåt mer. Inget hade rätt mängd salt, kycklingens jerksås smakade ketchup och Red Snappern hade varit fryst. OCH VAD VÄNTADE DU DIG FÖR 130 SPÄNN. Fast jag visste inte att det var så billigt, det fanns ju ingen meny och jag tänkte: vadå, på en asfalterad bakgård i industriområdet med darttavla med bara två pilar till kan de inte ta mer betalt än jag har råd med. Och jag tycker krogar ska ta betalt efter ambitionsnivå och sen hålla nivån. För 130 spänn vill jag hellre ha en enklare fisk fast bättre grillad.

Jag kan i alla fall konstatera att Malmö fortsatt saknar en hygglig mellanklasskrog. En fantastisk snabbmatsstad är det ju, och finkrogarna är inte heller så pjåkiga. Men vad finns egentligen i mellanskiktet som man kan gå på utan att bli arg (åtminstone på maten), förutom Tempo och Brogatan?

7 responses to “Stir it up

  1. Volym, Mrs Brown (fast där blev jag arg senast, men aldrig annars), Atmosfär, Salt & brygga, Carib creol (ibland). Det skulle vara bra med nåt nytt och kul.

  2. Mrs Brown gör mig ALLTID arg. Carib glad och arg varannan gång.

  3. Mrs Brown är ju dyrt som f-n. Carib behöver uppdatera menyn och salt och brygga är tradiga.
    debaser är ok när det inte är högsäsong för då klarar deras kök inte trycket. men annars är de bra med schyssta priser. de borde dock börja ta in fler brännare eftersom solen aldrig kommer in på uteserveringen.
    nu kom jag på siesta också, där har de god mat, bra priser, bra service och supermysig uteservering. fast väldigt tråkigt därinne, helt kolsvart, inte särskilt uppiggande.
    gud vad långt inlägg, ska äta nu.

  4. Carib behöver verkligen uppdatera menyn. Ulf T har lovat att säga till sin dotters bror som jobbar där.

    Debasers steak sandwich är alltid bra. Kött och senap, det är egentligen allt jag begär av livet.

  5. om det är allt du begär av livet, vilket jag inte menar är något fel, ska du definitivt bege dig till Siesta. Deras steak sandwich är inte av denna värld.

  6. kött och senap, huvudet på spiken maggie

    Och så ser jag fram emot att få testa siesta nästa malmötur.

Kommentera

