Efterlysning: ankspäck (?)

Bild 23

Matnörd kan du va själv, det var Tobias som gjorde de här. Det är alltså han som vill ha späcket.

Jag vet i alla fall inte om sånt ens finns. Vet ni?

9 responses to “Efterlysning: ankspäck (?)

  1. Vi borde hänga mer med Tobias.

  2. Har kollat in både Werner’s gourmetservice och La ferme landaise, två av Sveriges bästa grossister vad det gäller anka och gås, utan resultat.
    Man får nog göra på det jobbiga sättet och köpa ankbröst som man drar av fettet från.

    Det kommer nog ha samma egenskaper som grisspäck, så jag förstår egentligen inte varför, men men.

  3. Oj vilken bra koll!
    Eh, jag tänkte spontant också sådär om grisspäck, sen tänkte jag att det skulle verka korkat.
    Möjligen smakar anka/gås lite roligare, men samtidigt lär ju viltsmaken vara starkare än späcket.
    Och ankbröst utan fett… trist?

  4. Måste det vara kosher (utan fläsk)
    I så fall borde judisk eller likaartat även muslimsk butik vara tänkbar.
    Skulle det kunna fungera med smält ankfett?
    I så fall finns ju sådant (confit) att köpa på burk

  5. Det var ju förnämligt med ett sånt vederhäftigt svar. Tack Patrik, även om det var negativt.
    Vitsen är att jag (influerad av min sambo) helst vill minska min konsumtion av ”industrikött”, av etiska skäl. Känns bättre att dra ner på ko och gris och äta mer vilt. För kött kan man ju inte vara utan! Oftast är ju vilt dessutom godare.
    Planen är att göra korv, så jag misstänker att det bara blir flottigt om jag använder sånt där ankfett man kan köpa på burk.

  6. Vildsvinsspäck är kanske ett alternativ… Men det är säkert ännu krångligare att få tag på. 🙂

  7. Nu är jag ju ett par månader sen med svar men ändå:
    Om det är industrikött du vill undvika så rekommenderar jag att du försöker få fatt i en bit sida från en trevlig gårdsgris. Hela, med svål och ister. Sen skär du bort svålen och tjongar ner resten i korvsmeten. Mal inte gör grovt. Hälften hackat hälften malet – av allt kött gör att konsistensen blir fin i korven. Jag köper mina grisar från en ekobonde på Öland och får alltid med en hel del ister och fina feta bitar till korv. Det är (nästan) så långt från industrikött man kan komma. Om du håller till i Skåneland borde det inte vara helt komplicerat att hitta en liknande gårdsuppfödare. Kilopriset är ju högre, men i förhållande till ank-ister – borde det vara relativt billigt. Du vill ju dessutom ha åtminstone en tredejdel av korvsmeten i fettform.
    Vildsvinsspäck är kanske inte särskilt krångligt att få tag på, det räcker ju att du känner någon som jagar vildsvin. Det är desto svårare att karva av och för att få ihop ett kilo lär det ta ansenligt med tid. En stor del av istret sitter på insidan av skinnen eftersom man flår vildsvin till skillnad från vanliga grisar (som skållas och rakas och har svålen kvar). Det fett som sitter utanpå grisarna är ganska tunnt om man ser till majoriteten av de djur som fälls dvs, grisar som väger upp till 80 kilo och är de godaste att äta. På de större grisarna där man kanske skulle kunna skära bort ister från ryggen är det rätt vanligt att just fettet inte doftar så fräscht.

    Det blev lite långt det där, men lycka till med korven.

  8. Just det, jag skulle inte rekommendera att ha i smält ankfett, confit. Då är det bättre att skita i fettet.

  9. Tack Andreas! Det är ju för tusan intressant, det här med späck och fett.
    Jakten på det gyllene späcket går vidare! /Jason

Kommentera

