Världens bästa och mesta sabzi

DSC03317

En av alla underbara saker med Malmö är att man under sommarhalvåret kan köpa gigantiska knippen med örter för jättelite pengar på torget. Jag har helt snöat in på blandningen av koriander och dill. Ska man göra av med örterna innan de dör så är tricket att använda dem som ingrediens i stället för som krydda. Det ger också en ny image åt maten.

DSC03377

Här är tex en sallad på potatis, hårdkokta ägg, kapris, gurka, vit sparris, groteska mängder dill, koriander, mynta och tareh (persisk gräslök), lätt dijondressing och kapris. Obs att myntan helt ändrar karaktär i kombination med andra örter. 

 

DSC03297

 

Jättegott ris, stekta ägg och groteska mängder dill och koriander. Om det är jättesynd om en kan någon fixa det till en när man är sjuk.

 

 

Ja ni fattar. Man kan ha ett ton i vad som helst. Jag tröttnar i alla fall inte på smaken men det kanske ni gör. Ett fat sköljda och ansade örter är också fint att ställa fram som för-förrätt, kanske tillsammans med lite rädisor och små gurkor.

Man kan också laga ghorme sabzi. Man kan laga koko sabzi (mitt eget midre pedagogiska recept för vinterbruk här, det ackompanjeras i gengäld av en rätt rolig historia). Man kan laga andra persiska grytor med grönt i – finns alltid bra persiska recept hos Exkursioner.

UPPDATERAT

I sömnlösheten kom jag att tänka på två till sabzi-bemängda recept som borde vara med i det här inlägget. 

1. Fyllda foreller – stoppa magarna fulla med dill + koriander eller vad du har och gillar + smör + salt och peppar. Paketera i aluminiumfolie, fast det går lika bra att bara täcka hela gänget med folien i en smord form upptäckte jag när min var nästan slut. 200 graders ugn 25-30 minuter.

2. Röda bönor med valnötter – helt konstigt recept här eftersom det är a. en avhuggen del av ett större reportage b. innehåller idiotmängdangivelser och enheter som man var tvungen att ha. Gör på känsla, det blir bra. För övrigt funkar rätten även som mordvapen. Valnötterna är nämligen osynliga för en intet ont anande nötallergiker.

5 responses to “Världens bästa och mesta sabzi

  1. Härliga bilder! Jag köpte tjocka buntar mynta också sist jag var där.

  2. Den där potatissalladen såg ju upprörande god ut.

  3. Pingback: Shanbelile: Bockhornsklövern är tillbaka! — Exkursioner på Taffel.se

  4. mm gott!
    äntligen en bild så folk har chansen att se mängderna grönt i sabziståndet

  5. oj vad jag önskar att göteborg vore malmö…

Kommentera

