Brödbulle full med överraskningar eller en specialcalzone om man så vill

Fick för mig att jag skulle baka typ kl 20 i går kväll. Jag bakar aldrig. Särskilt inte när det kräver jäsning. Men det här receptet från Leilas A Piece of Cake kändes helt oemotståndeligt och eftersom jag hade drömt om brödet under natten kändes det som att jag var tvungen.

Och vilken tur att jag gjorde det. För det var förbannat gott, enkelt, och det var längesedan jag var så stolt över något jag gjort i matväg.

Så här är receptet på ett ungefär.

Du smular 15 gram färsk jäst i en bunke. I med tre deciliter vatten, 2 msk olivolja, 2 msk flytande honung, och 1 msk grovt flingsalt.

Sedan häller du i cirka 4-5 dl vetemjöl special och cirka 2-1/2 dl dinkelvetemjöl. Knåda ihop och jäs i 30 minuter.

Under tiden så gör du iordning fyllningen som består av detta:

tortana02

Alltså, du skivar upp cirka 200 gr mozzarella, kärnar ur en stor näve kalamataoliver, skivar upp cirka 170 gr prosciutto och sköljer en halv kruka basilika.

När degen har jäst, platta ut den till en rektangel som ska vara cirka 1 cm tjock. Varva ost, skinka, oliver och basilika.

Se till att hålla kanterna fria. Fukta dem med lite vatten och rulla ihop degen till en långsmal korv som du formar till en krans. Bröa degen och lägg kransen på bakplåtspapper och jäs igen i 30 minuter till. Sätt också ugnen på 250 grader.

När degen är färdigjäst, sänk ugnen till 200 grader och in med kransen i mitten av ugnen i ungefär 20 min.

Kan inte säga att min blev lika snygg som Leilas, men hallå, hon har säkert gjort den tusen gånger.

Oavsett utseendet så var den sjukt god, perfekt sälta och mycket smak från alla ingredienser. Sjukt bra att ha med sig också om man vill spela brännboll, hänga i parken eller nåt. Kan intyga om att den var lika god dagen efter.

tortana01

2 responses to “Brödbulle full med överraskningar eller en specialcalzone om man så vill

  1. jamie oliver gjorde nåt liknande, men den var givetvis fylld av cheddar, ägg (kokta) och bacon. inte alls lika gott som oliver och prosciotto. Haha, när man skriver prosciotto vill ordbehandlaren att man ska skriva prostitution. (en parentes bara.)

  2. Provade det här receptet (men bytte ut skinkan mot rökt lax och hemmamarinerade soltorkade tomater), det blev skitgott men det fanns ett problem: när mozzarellan smälte rann den ut ur brödet. Hur får man den att stanna kvar? Det kan vara så enkelt som att jag inte hade tillräckligt tjock ”vägg” av deg runt fyllningen. Rann mozzarellan ut när ni bakade?

Kommentera

