Vadå frukt är inte godis + en cheezy Obama-sak

DSC03185

Frukt är visst godis. Dessutom medicin. Bra grejer. 

I synnerhet sharonfrukt, supersöt och mustig och med så hög densitet att man blir förvånad över tyngden när man väger den i handen. 

Nere i fem kr/st! Just nu endast i det nya lågbudgetståndet som annars inte har så fina saker, ungefär halvvägs på Ystadsgatan-sidan av torget. 

DSC03179Jag köpte också rätt mycket fina körsbär, alla uppätna. Ljusa, lite platta clementiner av en god sort som alltid kommer såhär års, var är det säsong då?

Persikor, lite hårda men de blir goda när de får ligga framme. En av mina favoriter hade pyttesmå ljusa aprikoser. När jag frågade om de smakade nåt fick jag ett par på köpet. De smakade nåt, säkert mer än de stora oranga längre bort, men inte tillräckligt. 

Kom att tänka på en rolig sak. På ungerska heter aprikos barack (uttalas baratsk, kan också kallas sárgabarack, gulaprikos). Persika heter őszibarack, höstaprikos. Nektarin heter kopasz barack, flintskallig aprikos. Roligt?

Nu när jag skulle dubbelkolla att jag kom ihåg rätt insåg jag för första gången vad Obama faktiskt heter. Det insåg de här ungerska ungdomarna för länge sen, och gjorde en mkt cheezy kampanj – i Ungern! – för honom:

Vad allt finns här inte i världen?

3 responses to “Vadå frukt är inte godis + en cheezy Obama-sak

  1. Aha!
    Tack för påminnelsen.
    Barack Palinka.
    Aprikosbrännvin. Mej veterligt ej tillgängligt i Sverige för tilfället, annat än via privatimport

  2. Om frukt är godis, så är quorn kött.

Kommentera

