Äntligen anständig pizza…

DSC03175

…fast jag blev ändå inte frisk.

Trots riktig mozzarella, ordentligt kokt len tomatsås, blandade sjyssta salume inkl en stark salami som fick snoret att rinna, god brödbotten, italiensk world aid-schlager, trevlig personal, rättstavade skyltar, etc.

Maggie hade berättat om stället, som heter Picciotto och ligger på Norra Vallgatan något kvarter väster om centralen. Det enda de saknar är egentligen en vedeldad ugn. Jag frågade vänligt om de kanske kunde bygga en men de verkade inte ta det på riktigt allvar. Det borde de. Visst finns det inget pizzaställe med vedeldad ugn i Malmö? Det är ju inte klokt.

Jag ligger här på soffan och feberflyger i tankarna. Minns pizzor jag ätit: en handflatsstor med bara tomatsås för en euro i Neapel som man tog med sig i en servett och sen fick springa tillbaka fyra kvarter och köpa en till för att den var så god. Pizza al taglio, skurna från stora fyrkantiga bleck, också i en servett i handen. En gudomlig med sardeller nära Pantheon i Rom där allt annat är dyrt och dåligt. 

En calzone mitt i natten på Via Appia med en ny vän utan gemensamt språk, bara matkärleken och den silkeslena julinatten och hans gamla fulmerca med nedfällt tygtak, av någon anledning Barry White på bilstereon men runt oss bara tystnad och släckta fönster. Vi susade nerför samma släta svarta stenar där de romerska arméerna hade dragit fram och tillbaka mellan imperierna och tvärnitade vid en upplyst bar på ett hörn. 

Folk stod som sillar därinne och kollade en jätteviktig fotbollsmatch i nån annan tidszon. De höll små kaffekoppar och likörglas och tremezzini i händerna, vi tog varsin calzone, som inte är en inbakad pizza utan mer en liten ihopvikt pizzamacka, en halvmåne i handen.

Och en annan gång i Trastevere, pizza bianca con fiori di zucca, vit pizza med zucchiniblommor, utslagna som fallna lindansöser. Dar Poeta hette stället bara för det, hos poeten. Hittade det nu på nån topp tio-lista! Helt värt.

Nu när detta börjar spåra till en Rom-guide måste jag tipsa om Da Paolo, en liten trattoria med uteservering i ett hörn av torget Piazza di San Francesco D’Assisi i Trastevere. De har menyer på engelska som absolut inte gäller, är beredda att när som helst skälla ut dig, på italienska, om du inte fattar den rappa och högröstade uppräkningen av vad som finns, på italienska, och du kommer ändå att vara tacksam när du går därifrån och komma tillbaka efter mer.

Jag drabbas av en hisnande känsla, på ett dåligt sätt, när jag inser att det var tio år sedan.

13 responses to “Äntligen anständig pizza…

  1. *är fan rörd*

    vill men ändå inte att du ska krya på dig 😉
    (och nä, jag vet då ingen vedugnspizza i stan, stor brist)

  2. Ibland tycker jag att ställen gömmer sig bakom vedugnen. Presterar halvgodkänd pizza och säljer på ugnen. Hur är det med det där Vespa? Och Siciliana? Kanske nån av dem har fancy ugn.

    På Piccioto kan man få ricotta len som äggvita på pizzan. Det är mitt bästa. Och lunchpastan, helt bra, och beställer man Misto får man hälften av varje, perfekt för sådana som jag som vill ha allting.

  3. Åh, måste dit! Tänk att jag fortfarande har så dålig koll på den sidan av stan, tur jag kan läsa kartor.

    Håller definitivt med om att vedugnsställen ofta lovar runt men håller tunt.

  4. Vill åka med dig till Roma.

  5. Hej!

    Fantastisk blogg, jag sträckläser den. Det finns faktiskt en pizzeria med vedeldad ugn i stan: Via Napoli på Sergelsväg.

    Ciao

  6. Woaaa! Var 17 ligger det? Är den bra? Rekommendationer?

  7. http://www.vianapoli.se/hitta.html
    av en händelse så stötte jag på stället häromdagen, har dock inte hunnit prova
    ligger perfekt på vägen hem från Ribban

  8. Å! Söt hemsida, generösa öppettider. Ses där på bloggträff snart!
    Apropå det åt jag godaste nå-gon-sin khoresht bademjan på Hollywood i går. Mitt sällskap åt undermåligaste nå-gon-sin ghorme sabzi. De är faktiskt himla ojämna. Det är lite av ett problem.
    När blir Holly-träffen?

  9. jag är ju helt kass som organisatör men jag blogg/hollyträffas gärna andra veckan i juli t ex.
    jag har ju bara varit påHollywood en endaste gång, men vill ju gärna se om det är lika bra nästa…

  10. Andra veckan i juli öppnar asien!

  11. meh! bra att Maggie har koll

  12. Ja visst är det spännande att försöka hitta god mat i Rom runt turiststråken. Trastevere i all ära, men det känns som att försöka hitta en nål i en höstack. Rolig läsning dock.

  13. Visst är det praktiskt att nålen härmed är serverad? Fast tio år gamla tips… är tio år gamla. Så egentligen vet jag inte.
    Kan du själv bidra med något färskare?

Kommentera

