Knafe från Nablus via Virentofta

DSC03134

Eh, det finns ingen trevlig bild på knafen när den är klar, för när den kom ur ugnen tappade jag alldeles bort mig och bara åt. 

Blodtryckskänsliga, feta och lättrörda varnas härmed. Knafe är hårt. 

Lyckligtvis visade det sig även vara rätt enkelt att laga när min guru i matsammanhang (andra sammanhang också för den delen) Rasha visade mig i går. 

Du behöver: 

* Tunna vetenudlar som förpackningen längst ner på bilden, säljs färska el frysta på Abdos etc. 

* Ghee, dvs klarat smör, i kastrullen på bilden. 

Klipp nudlarna i något mindre bitar. Lägg i en form, häll lite smält smör över, blanda försiktigt med nudlarna – smöret ska spridas ut och liksom dressa nudlarna, men de ska inte drypa. Sprid ut i botten av en form.

DSC03142

Du kan ha två olika fyllningar, lika goda fast på olika sätt.

Till vänster: pudra en blandning av valnötter, kokosflagor, socker och kanel över nudlarna. 

Avsluta med ännu ett lager nudlar.

DSC03144Nä den här är faktiskt godare: skiva mozzarella över bottenlagret med nudlar. Täck sedan med nudlar enligt ovan. 

200 graders ugn tills nudlarna fått fin färg och osten smält. Ta ut, häll över sirap som du egentligen ska ha kokat själv, men Rasha säger att man kan fuska med vanlig vit sirap, även om hon aldrig skulle göra det.

DSC03148I båda fallen blandar du i en matsked UPPDATERAD: pomeransblomsvatten (tredje försöket, denna gång enligt Lisa) eller rosenvatten till ca en liter sirap. 

Servera knafen varm. Ge gärna gästerna starkt kardemummakaffe till, annars kan det hända att de blir kvar i din soffa för evigt.

9 responses to “Knafe från Nablus via Virentofta

  1. Det där är apelsinblommor.

  2. Nej det är pomeransblommor 😉

  3. alltså, jag tror att jag har ätit ost-varianten på knafe. jag har i alla fall ätit något med mozzarellaliknande ost från baklava-stället på min gata (ystadsgatan, malmö) och det var så galet galet gott. men den var inte varm. samma?

  4. @ida: Ja, al-Basha säljer kall och väldigt tunn knafe. Nej, det är inte okej. Men hur kan vi inte känna varann när vi bor grannar och har samma intressen? Kom till Kaffebaren på lördag! Vi är där typ 11-12 iaf.
    @alla andra: KOLLA HOT DOGSEN PÅ IDAS BLOGG! http://www.idaida.net/blogg/?p=1061 JAG GARVAR IHJÄL MIG. Där finns även uppenbara bevis på matnördei. Bland annat.

  5. Ida, vilket nummer bor du på? Jag bor på 25.

  6. Pingback: Rashas mat « pre-tequila

  7. 32a. Är inte tunn knafe okej? Åh gud, det känns som om jag missat något stort och viktigt. På riktigt alltså. Jag visste ju inte ens att det var knafe jag åt. Ska försöka komma förbi kaffebaren, annars hoppas jag vi ses i krokarna.

  8. Ida hade du en dataspelskille från Sthlm på besök i förra veckan? Frågade oss om vägen, skulle till 32.
    Alltså knafen ska va liksom fluffig. Tror de på al-Basha har en annan sort, med brödsmulor i stället för nudlar. Hur som helst ska det verka fluffigt och ”fräscht”, hahaha låter som ett skämt i sammanhanget. Framför allt ska den vara nygjord och varm.

  9. he he, nej ingen dataspelskille vad jag kan komma ihåg. men nu blev jag nyfiken på att ta reda på vem han skulle till. jag får nog ta och röra ihop en knafe själv för att få den som den ska vara.

Kommentera

