Pannkakor del I Tårtan

Maggie fyllde år i går. Förra helgen när vi hade koreansk köttafton frågade jag vad hon önskade sig. 

”Jag skulle vilja att du gjorde en pannkakstårta till mig”, sa hon medan hon slängde på mer kött på bordsgrillen.

I veckan har Maggie förberett födelsedagskalaset som hade temat rosa och mini.

Självklart måste pannkakstårtan också vara lite rosa och mini. Vilken tur att jag har ett minipannkaksjärn. 

Så här blev första pannkakan:

pannkaka01

Då jag bor på andra sidan stan tog jag med alla ingredienser när pannkakorna var gräddade (nej, jag räknade dem inte) och begav mig till Johan som bor runt hörnet till Maggie.

Jag måste säga att det var jäkligt svårt att bygga tårtan. Den saggar lätt ihop och kanterna viker sig nedåt så att det är svårt att se fyllningen, som bestod av lager med grädde, färska hallon, blåbär och jordgubbar.

När hälften av minipannkakorna var använda började Johan prata om lutande tornet i Pisa. Jag låtsades inte förstå vad han menade. 

Förrän efter typ tre lager pannkakor till och Sara började se orolig ut och jag ställde mig två meter från tårtan.

Lutande tornet i Pisa, helt klart. 

Som tur är, gör ju sådana incidenter enbart att spänningen höjs. Det är inte så att man lägger sig på golvet och dör. Bara lite. Istället sätts kreativiteten på prov. 

Så med hårt papp och ful, men hållbar maskeringstejp fixade Johan en cylinderform som såg till att tårtan hölls på plats den korta biten till födelsedagsgrisen.

Om hon blev glad?

Hennes glansiga ögon sa allt.

Mina blev likadana när jag såg hennes kakbord, som var klätt i rosa omslagspapper. 

Och när man såg hennes och Davids ena fönsternisch, som för kvällen hade blivit rena bistrohörnan, med ostar, korvar, cornichons, oliver, mandlar och sesambröd, så visste man, att det inte fanns någon som kunde erbjuda något bättre och vackrare just då. 

Så här blev minipannkakstårtan till slut. Skyll inte på mig för att skärpan suger, ni får vända er med era klagomål till stjärnfotografen istället. 

pannkaka02

5 responses to “Pannkakor del I Tårtan

  1. Pingback: Kakaltaret « pre-tequila

  2. Jag lyfter på hatten för den stiliga tårtan

  3. Den var så god. Jag blev så gråtglad.

  4. den var himla god och fin, som vännen måste vara som kommer med en sådan present 😉

  5. Pingback: Pannkakor del 2 Resan « pre-tequila

Kommentera

