Rabarberdrottningen

Två gånger den senaste veckan har Kinga försökt omvända mig. Jag är rabarberhatare. Eller, jag gillar det i marmelad och i marinad, men inte i desserter. Det är ett socialt problem. Folk tittar på en med tindrande ögon och vill bjuda på paj. Jag kan inte tänka mig nåt äckligare. Jo, när de plockar fram vaniljsås till. Det är äckligare.

Då vill de jämt omvända mig. Kingas paj gjorde inte heller tricket. Men så bjöd hon mig på rabarberkompott i måndags. Jag bad om hälften av det jag fick. Men åt upp allt. Det var så gott. Även om det känns som att mina tänder fortfarande fräts ner av syran. Hon har ett hemligt knep för att få den oäcklig. Om ni tjatar lite kanske hon delar med sig.

7 responses to “Rabarberdrottningen

  1. Alltså, jag är ju redan helt frälst på rabarber men jag vill veta mer om det hemliga knepet.

  2. Ge oss knepet! Hit med det bara!

  3. Nä tjata lite mer först.

  4. Rabarberkompott är ju grymt konsistensmässigt men smaken tycker jag inte alltid om så jag passar att tjata på Kinga i hopp om att hon avslöjar sitt trick

  5. Jaha, inget mer tjat… whatever, det är ändå egentligen inte ens ett trick.
    Bara: jag tycker alla redningar är vidriga. Så jag reder aldrig nåt. Särskilt inte kräm/kompott.
    Den där specialrabarberkompotten är bara: rabarber i bitar, koka sakta m bottenskyla vatten och socker på känsla, tills mjuk.

  6. I norge smakade jag för första gången det någon kallade rabarbrasmör. I princip bara att fortsätta koka ovannämnda kompott ytterligare en timme eller två. Lite mer socker också. Resultatet blir en djupröd smörig marmeladaktig historia med helt nya rabarberhöjder. Något liknande sker ju med kvitten också när man förlänger kokningen. Någon med kemiska gissningar? Hursomhelst ruskigt gott till både ost och surdegsbröd och blodsockerkollaps.

Kommentera

