Apropå sparris (full uthängning!)

sparriskastrEn gång hade en mig närstående person råkat hamna på ett jättestort varuhus i norra Tyskland och handlat många saker som kan vara bra att ha. Bland annat kom han hem med en sparriskastrull av sorten till vänster. Nämnas bör att han inte är någon matlagare av stora mått.

Jag undrade vad som hindrade honom från att koka sparrisen i en vanlig kastrull. Han hävdade envist att den här var mer praktisk. Jag retades vidare jättemycket om hur han skulle leta i tre timmar innan han hittade den för sitt årliga sparriskok etc etc etc. 

Till slut toppade han, på fullt allvar, med: ”man kan ju även använda den till spaghetti”. 

 

 

Det var min mammas man!

(Nån måtta får det va på uthängningen – hans namn är så ovanligt att denna tvivelaktiga merit skulle google-klibba fast vid honom för alltid. Så taskig är inte jag.)

7 responses to “Apropå sparris (full uthängning!)

  1. haha, den kommer jag inte ihåg men jag vet att det fanns en bakmaskin någonstans i gömmorna!

  2. Men ärligt talat, är inte det med spaghettin en jättebra idé?

  3. Nån måste ju försvara killen, det får väl bli jag. Det finns faktiskt en poäng med en sån kastrull, nämligen att man ska kunna fylla på vatten så att knopparna hamnar ovanför ytan. Detta eftersom just knopparna inte kräver samma koktid som den övriga sparrisen. Om de bara ångkokas försiktigt strax ovanför vattenytan ska man kunna få hela sparrisen al dente. Och det vill man ju.

  4. Jag var på väg att köpa en sådan där kastrull men kom att prata med Sveriges antagligen mest kände sparris-kock, Norbert Lang på Paul & Norbert (Strandvägen 9 i Sthlm). Han som lagar sparris i TV4 vid den här tiden av året. Han kokar sin sparris i helt vanliga kastruller.

    Duger det åt honom och hans restaurang så får det väl duga åt mig också. Jag har redan för mycket prylar i köket.

  5. @Stefan: I rest my case.
    @Henrik: Jag vill understryka att denne man alltså kokar sparris MAX en gång om året, och möjligen inte ens har så bra koll på koktiden att kastrullen kan göra sådär värst mycket för hans sparris.
    @tidochrum: Ärligt talat, det är en jättedålig idé.
    @elin: Bakmaskinen var en av de mindre idiotiska grejerna. Den flyttade dessutom med mig till min första lägenhet på Åsögatan. Det gjorde däremot varken racletten eller popcornmaskinen.

  6. åh, popcornmaskinen, min favvomaskin.

  7. Mamma trodde jag hade bloggat det här om pappa. Hon undrade om jag var arg på honom eftersom det stod ”min mammas man”.

Kommentera

