OBS om sparrisen!

Koka inte sparrisen! Grilla den! Eller högt upp i 200 grader ugn på grillinställning ca en kvart. 

Lockar fram sötman och smaken jättemycket mer än om man kokar. 

Några jag hängde med i helgen hade fått en undermålig pasta med några menlösa sparrisbitar på krogen. De var fortfarande arga när jag träffade dem flera timmar senare. Jag kan tänka mig att den pastan hade blivit underbar om man hade gjort ungefär såhär:

* fixa sparrisen i ugnen enl ovan

* skiva, fräs allt utom knopparna i olivolja på mellanvärme, lägg till skivad vitlök efter en stund, fräs med någon minut, sedan en slatt vitt vin, låt koka in nästan till torrt

* spara en slatt av pastavattnet när du häller av (du har förstås satt på pastakoket innan), släng ner pastan till sparrisen med en bottenskyla av pastavattnet, låt gå någon minut under omrörning tills såsen gått in

* blanda ner finriven parmesan och sparrisknopparna med ytterligare en liten slatt pastavatten, låt koka upp. Kan du inte hia dig så släng även ner en liten klick smör och/eller lite grädde (grädden i så fall direkt efter vinet). Salt n’ kvarnpepa, förstås.

Tycker du det verkar svårt att få det hela lagom klart? Det är det inte. Ta pastan två minuter innan tiden på paketet. Var inte rädd för att det kokar torrt, då lägger du bara till pastavatten. Fiska upp och testa konsistensen. Så länge du inte överkokar pastan kan du inte misslyckas. Ta den alltså hellre för tidigt än för sent och spara mycket pastavatten.

5 responses to “OBS om sparrisen!

  1. Du pratar grön va? Jag har lite vit som mamma köpte i tyskland. vet inte vad jag ska göra med den. är inte jättepepp på sparris.

  2. GRön, ja. Har knappt haft att göra med vit. Tala med vår Bornholmskorrespondent.

  3. Vita är lite knölig att skala, vilket den måste. jag har bara ätit den kokt. Men den är en bra anledning att veva ihop en hollandaise. Min gud vad det är gott med familjen -aise! Och fortsätter man den klassiska vägen så häller man upp riesling i glasen. Inte dumt alls faktiskt.

  4. Pingback: Sparrisrevansch « pre-tequila

  5. Pingback: Sparrispasta, attempt III | pre-tequila

Kommentera

