Ni får själva ta med till begravningen

I går drack vi upp Kazukos mamma Masayos fina femåriga umeshu (surplommonkonjak/starkvin) som jag hade schläpat ända från Japan. Jag hade tänkt spara den tills något rejält behövde firas, typ att jag hade fött mitt första barn. Men det finns sedelärande historier om människor som sparar väldigt fina champagneflaskor till ett väldigt speciellt tillfälle. Tillfället blir aldrig speciellt nog, plötsligt dör de och sen på begravningen har champagnen blivit avslagen. Man ska inte vänta för länge. Inte på något.

p1010852

Jag cyklade hem sent från jobbet. Tjugo minuter tidigare hade jag skiljts från världens bästa kollega, hon som jag är tacksam för varje dag. Hon ringde och frågade om jag skulle komma och äta med henne och hennes sambo. Det skulle jag. 

En stund senare ringde hon igen: de hade sprungit på en vän vid trafiklysena och bjudit hem sig och mig till honom i stället. Vi skramlade ihop blandade fiskar och grönsaker. Det fanns en flaska vin. Under middagen höll hans man på med tvätten, deras ungar gick in och ut, ingen tvingades sitta fint vid matbordet men en ville, en rolig och klok, tänk att man kan vara det när man är tretton.

dsc02998Laxen var listigt tillagad på låg temperatur i sin vakuumförpackning enligt tv-Niklas recept. Kanske det bästa man kan göra för fryst vildlax, som ju annars är lite trist?

Efteråt delade vi broderligt och systerligt på den lilla burken med umeshu. Alla tyckte om, inklusive trettonåringen. Jag tyckte om dem.

One response to “Ni får själva ta med till begravningen

  1. den där TV-niklas har slagit igenom stort i folkhemmet! de senaste dagarna har jag hört om fem pers som testat att laga lax efter hans direktiv. härligt! nu är det snart bara jag kvar…

Kommentera

