Ingen sorg

Jag fick en plötslig liten semester i Götet i lördags på grund av en jobbgrej nästa dag. Maggie gav mig en lista på ställen.

De två första, Hello Monkey och Björns bar var lite för ambitiösa för den tidiga, varma kvällen. I stället hängde jag med några goa göbbar på en solig uteservering och sen hookade jag upp med Johannes och drog med honom till Krakow, man får ju passa på när det finns polskt. Hur kan det inte finnas någon polsk restaurang i Malmö? Utom Fregatten då, men det är ju i smyg.

I alla fall. Vi trotsade solen och steg in i den avlånga mörka kryptan. Det var stort, säkert 50-60 platser. Fem bord upptagna. 

”Äta”, sa vi. 

”Har ni bokat”, sa hovmästaren med allvarlig min. 

”Tyvärr”, sa vi med lika allvarliga miner, och ”tror du det ändå går att ordna” i en halvhjärtad ansträngning att spela med.

Vi fick ett bord. Maten var stabbig som det ska va och okej. Johannes gjorde en hjältemodig insats på något som kallades zurek men såg ut som jättetjock sås med stora köttklumpar, serverad i ett stort bröd. Zurek brukar vara en tunn soppa på syrad rågmjölsbas med korvsnuttar, blandade vad-du-har och något vitt (gräddfil eller mjölk) och mejram. Jag har aldrig lagat det men borde lära mig om jag plötsligt måste göra mamma glad, hon gillar den mycket. Recept tex här

dsc02972

Jag krånglade till mig en special: piroger, bigos och barszcz av elegant sort. Polsk soppa är elegantare ju tunnare. Den här kunde kallas consommé. Rätt trist, ju. Jag gillar matiga soppor.

Efteråt smakade det lite buljongpulver i munnen – inte okej. 

Mormors barszcz rockenroll: koka hela rödbetor sakta med en bit kalv med ben som du helst har brynt innan + soppgrönsaker (morot, purjo, rotselleri, persiljerot) + vitpeppar, salt, mejram. Ta upp rödbetorna, riv på grova, stoppa tillbaka. Smaka av med ättika. Det ska vara ordentligt surt.

Köttet kan bli till nån sallad eller mackpålägg. Smaken av sönderkokt kalv på tjockt smörad macka… mmm, det är trygghet.

Hjälp, jag kommer helt från ämnet. Okej, här är det roliga: en halvtimme efter att vi spelat bekymrade för hur vi skulle få plats i den nästan tomma kryptan var den helt smockfull. Folk stod och köade i baren. Alla vid borden åt och alla ropade, på göteborgska, saker som ”mmm vilken god kålstuvning”. Helt surrealistiskt.

dsc02978Jaha, sen gick vi på ett annat ställe som var utomhus en trappa upp vid Creperiet. En bartender hällde ut ett helt glas vin över mig och min kasse med ny klänning i. ”Sånt kan hända alla”, hojtade han. ”Fast helst inte en bartender”, försökte jag, men han lyssnade inte. 

Efteråt fick jag ju lov att prova crepes, Creperiet är tydligen en sån institution, som Göteborgs falafel. De har öppet till tre. 

dsc02982Jag har tänkt så mycket på pannkakor på sistone. Jag hängde in genom luckan och försökte dra ur crepe-mannen hans tricks. Han var väldigt trevlig men utan att avslöja något. Det enda av värde jag snappade upp var att han först steker pankisarna, sedan låter dem vila en stund på folie och sen steker på dem igen (på baksidan) för frasighet. Det hela slutade med noll inside info men en gratis crepe. Han vägrade ta betalt.

Johannes ba: ”det där händer aldrig mig”. Och: ”du är som en parodi på en journalist”.

Jaha, jag är parodi, fine.

Om ni undrar varför bilderna är så oskarpa beror det inte på sjöslag utan på ny mobil med officiellt bättre kamera. Fast allt blir ju bara oskarpt. Vad göra?

3 responses to “Ingen sorg

  1. Jag brukar äta en halv panerad ost och tomatsallad på krakow. det är ett ställe man går till när man är lite ledsen, och dricker en jättestor öl och en jätteliten sprit.

    huset som du fotade har varit hem till minst hälften av mina kompisar och några av de finaste festerna i mitt liv. hade du vänt dig om och gått upp för backen hade du kommit till min lägenhet.

    saknasakna.

  2. guuu va länge sedan jag var där, i stan och på Krakow, gillade den panerade osten men inte Göteborg

  3. Ibland på såna här mobilkameror som vi har på vårt jobb finns det en lägesinställning. Kanske är din kamera inställd på ”landskap i skymning”. Då blir bilderna väldigt suddiga.

Kommentera

