Grillfest med aprilhimmel

Tog svängen på torget igår och mycket var fint. Framför allt groddar, färsk vitlök och nässlor hos hippiegubben. Lichee hos apelsinmannen. Bra dill. Färska lagerblad.

Lovisa och Alex kom till Limhamn för att hänga i solen, men fick arbeta. (På vägen till mig stannade de en gubbe i jeanskostym och frågade efter vägen till min mammas gata. Mannen berättade för innerstadsmänniskorna att det heter på Limhamn och att på Limhamn sköter man sig, annars åker man ut.)

looalex

Sen blev vi fler och fler och alla skötte sig jättebra, förutom jag, som spillde vin på mammas duk. Alltså oroade jag mig i onödan: ingen fyllesabrerade med sabeln som står på pianot, ingen ramlade genom växthuset, ingen bröt sig in i pappas nybyggda grotta.

Vi gjorde en sallad med solrosgroddar, rädisor, persilja och fetaost. En med kikärtor, färska bondbönor, dill, färsk lök och dijon. En tsatziki med färsk vitlök och torggurka. En tomatsalsa med chili och koriander.

allt

Julia hade med sig bulgursallad, vi åt färska mandlar och doppade jordgubbar i kondenserad mjölk.

Jag grillade stora sjok revben (som en karl) och halloumi till veggisarna. Världens bästa marinad till köttet var så här: 5 nejlikor, 1 msk spiskummin, 1 msk fänkål mortlas. Blandas med timjan, rosmarin, något som kan ha varit lavendel, sherryvinäger, balsamvinäger, 2 dl ketchup, liten bit habanero, fyra smashade vitlöksklyftor, paprikakrydda och cayenne. Sedan stekte jag dem i ugnen på känn, typ 180 grader, en halvtimme, kanske lite mer, vänd emellan.

Sen bara på grillen för ytan och för att det är coolt att grilla.

kott

6 responses to “Grillfest med aprilhimmel

  1. Pingback: Bloggtips « pre-tequila

  2. Gubben trodde säkert att ni skulle ha rave! Eller nåt ditåt!

  3. Gu va proffsigt alltså.
    Vilken hippiegubbe va det? Han som bara står på sommarn, där vid Hassan, han med skägget och den unga söta?

  4. Nä, han med skägg och tant. Som odlar själv.

  5. Jaha de med särskilt pussade grönsaker. Här ser man generationsskillnad. Jag skulle aldrig kalla honom gubbe. Han e typ 40.

  6. egentligen skulle det stå hippiebonden. men jag tycker iofs att han är en gubbe. *25*

Kommentera

